For mange danskere er Ida Davidsen dronningen af det gode, danske smørrebrød. Nu bliver der dog sået alvorlig tvivl om den position efter en anmeldelse, der regulært nedsabler smørrebrødsdynastiet

Anmeldelsen har rystet den nuværende restauratør Oscar Davidsen, der er søn af den legendariske smørrebrødsjomfru, Ida Davidsen.

Han er femte generation af en familie, som har værnet om den danske specialitet siden 1888. I 40 år har man haft til huse i Store Kongensgade i København.

Derfor er ejeren rystet over fredagens anmeldelse i Politiken, som nådesløst fælder en et-stjernet dom over restaurantens julemenu og mener, at 'Ida Davidsen forvalter smørrebrødsarven miserabelt'.

Læs også:

- Vi er ekstremt kede af det. Vi kigger på det her som et meget hårdt los i de nedre regioner og en kniv i hjertet. Og så må vi tage og gøre vores bedste herfra. Vi må klynge os til den ros, vi får fra vores store publikum, lyder det fra Oscar Davidsen.

I har eksisteret siden 1888. Er I blevet lidt for magelige efter mange års drift?

- Tro mig, der er ingen magelighed ved at køre en restaurant. Man skal lide med opture og nedgange og sørge for, at man stadig har et sted. Det er ikke noget, som man bliver millionær af. Det er noget, som man skal kæmpe for, og det gør vi, siger Oscar Davidsen.

Anmelderen fik serveret en række juleklassikere som tatar, stegt sild og lun leverpostej. Tatarvarianten får særligt hårde ord med på vejen og beskrives som et 'plettet tæppe af rødt-gråligt kød med uskønne, massekrerede østers over sig'

Der bliver slået hårdt ned på jeres tatarvariant. Hvad siger du til det?

- Man kan jo selv se den med egne øjne og vælge den fra, hvis man ikke har lyst til at spise den. Vi bestemmer ikke, hvilket stykke smørrebrød gæsterne skal spise. Personligt har jeg introduceret det stykke som den ultimative tatarmad. Der er afsindigt mange mennesker, der holder af det stykke, siger Oscar Davidsen.

Den lune leverpostej bliver sammenlignet med en smoothie i anmeldelsen. Er den hjemmelavet?

- Den er hjemmelavet, og hvis man tror, at man kan få en varm leverpostej, der er helt fast, så er det ikke korrekt, for en leverpostej er helt blød, når den kommer varm, siger Oscar Davidsen.

Politikens anmelder slog også hårdt ned på restaurantens serveringskoncept, der kræver, at gæsterne går op til disken for at bestille:

Anmelderen savner nærvær og opmærksomhed fra serveringspersonalet i den forbindelse. Hvad tænker du om det?

- Selvfølgelig vil vi kigge på konceptet og se, hvor vi kan optimere henne. Vi giver samme gode service til alle mennesker, der kommer i vores restaurant. Vi plejer at få stor ros for det, fordi gæsterne rent faktisk kan se smørrebrødet med det samme, så det ikke bare er noget, som står beskrevet.

Den nådesløse tone i anmeldelsen fortsætter frem til sidste ret: En risalamande, der beskrives som kunstig og kemisk.

Laver i den selv?

Vi står og koger grødris om formiddagen, og mere frisk kan den altså ikke fås. Det er mig, der går ud og køber råvarerne til vores gæster. Det er ikke andre, der går og leverer varer til os, siger Oscar Davidsen,

Ejeren understreger, at man i restauranten lytter til kundernes idéer og konstant gør alt for at optimere konceptet, men at der ikke er planer om at lave det om.