En noget destruktiv event finder sted søndag i København, hvor flere end 2.000 danskere har meldt sig til at smadre Kähler-vaser på Kongens Nytorv.

»Jeg har fået et par virkelig grimme vaser i fødselsdagsgave, og vil derfor gerne smadre dem. Har du også en grim vase du vil smadre? Kom gerne med! Smadrer helst vaser af mærket Kähler.«

Den besked har fået ca. 2.100 danskere til at melde sig til Dina Dinesens Facebook-begivenhed »Smadre Kähler Vaser« søndag 20. december kl. 13 på Kongens Nytorv.

For selvom der sikkert er rigtig godt gang i salget af Käher-vaser i Sinnerup, Inspiration, Magasin og hos Kählers egne butikker, er det altså ikke alle, der ser det smukke i de stribede vaser.

På begivenhedens Facebook-side skriver Jacob Tomra f.eks.: »Smadr den. Kählervasen er en vederstyggelighed og en hån mod alt det, der er godt og smukt i denne verden. Den skal dø for vores og vores børns skyld! Ud af klinkerne vil en ny og bedre verden fødes. Ingen omelet uden smadrede æg!«

En Helle Christensen spørger: »Kan man smadre H&M Balmain tøj?«, mens Janne Langgaard Svenningsen skriver: »Kan de ikke bruges som holder til toiletbørsten?«

Her på BT vil du kunne se med på live-TV, når Kähler-smadringen går i gang klokken 13.

Ikke i orden

Smadringen af Kählers vaser følger i kølvandet på et stort postyr over salget af blandt andet Kählers messing- og sølvstribede Omaggio vaser, som kun fås i begrænset udvalg.

Andre læser også:

Elvis-arvinger stævnede danske Henrik for millioner: Nu har han taget konsekvensen

Mand fik fræk overraskelse af kæresten - men så åbnede han sine øjne

Senest er det Imercos salg af vaser fra Kähler og Lyngby i slutningen af november, der har vakt vrede. De blev ved en fejl sat til salg to timer inden, de efter planen skulle være sat til salg, hvilket fik frustrerede folk til tasterne på Facebook. 10 minutter før udsalget egentlig skulle være startet, lød det på Facebook, at Lyngby-vasen var udsolgt.

Ideen har dog ikke kun vakt begejstring. Flere bemærker således, om man ikke i stedet kunne give sin vase til velgørenhed eller sælge den videre og donere pengene til hjemløse, Dyrenes Beskyttelse eller andre trængende.

Thomas Lajgaard Andersen skriver: »Ikke alene er det totalt respektløst overfor giveren af gaven. Det er også en overtrædelse af loven om forstyrrelse af offentlig orden og fred. Derudover er det da mega barnligt.«

Karina Muriel Mimoun: »Hvorfor sælger I ikke vaserne og giver dem til en NGO? Eller forærer dem til de flygtningene der har fået et hjem?«

Andre tyr til sarkasme: Jeanette Jensen: »Super godt initiativ husk at lade glasskår ligge til små hundepoter og børn., elsker first world problems og den opfindsomme måde at skildre med vores overforbrug.«

Andre igen holder ikke helt den gode tone:

»Hvad med om I solgte jeres forpulede Kähler vaser og donerede pengene... Eller er velgørenhed også en kende for kapitalistisk?«

»Det er noget af det mest egoistiske, frastødende og latterligste »arrangement«. I stedet for, at smadre jeres uønskede vaser. Kan i give dem væk, sælge dem og donere jeres salg til personer med diabetisk fodsår.«

Tager det afslappet

Hos Kähler tager direktør Jesper Holst Schmidt det helt roligt.

»Vi har noteret os den her Facebook-event, hvor det handler om at ødelægge Kähler-vaser. Det tror jeg, mange af vores kunder vil synes er ærgerligt, og jeg tror også, mange har svært ved at forstå det - hvilket også fremgår på Facebook;« siger han.

I virkeligheden tror han slet ikke, det handler om Kähler men om en anden dagsorden.

»Vi er nok mere bærere af et budskab, hvor man går imod overforbrug. Så det tager vi helt afslappet og ønsker dem held og lykke med begivenheden.«

Ikke første gang

Det er ikke første gang, smadring af en Kähler-vase vækker postyr. I Skanderborg meldte butikken Pretty Woman i Bloms i oktober 2014 ud, at de ville smadre en Kähler vase, hvis ikke de fik 2.000 likes inden åbningen af butikken. Fik de nok likes ville de give den eftertragtede jubilæumsudgave væk.

»Folk er blevet sure over, at vi ikke har solgt den og givet pengene til velgørenhed. Men nu havde vi lovet at gøre det her, og i forvejen gav vi ti procent af vores indtjening på Lyserød Lørdag til Støt Brysterne,« fortalte butiksindehaver Brian Mikkelsen dengang til Lokalavisen Skanderborg.