Der er dem, der allerede har pyntet op på Facebook­væggen med Wham!-videoer fra YouTube og billeder af årets første hjemmelavede juledekorationer. Og så er der dem, der cutter internetforbindelsen i juletiden. Hvilken type passer bedst på dig?

Den offline

For »den offline« er de sociale medier i virkeligheden ret asociale, og »den offline« kunne aldrig finde på at hive telefonen frem for at snapchatte juleanden eller forevige et fad æbleskiver på Instagram – lige meget hvor hjemmelavede de er. Har »den offline« ikke for længst droppet kontakten til de sociale medier, gør personen det i hvert fald i julen, som er årets bedste anledning til at cutte netforbindelsen.

Yndlingsmedie: Nej tak!

Den følsomme

»Den følsomme« bruger de sociale medier til uopfordret at opsummere året, der gik, for alle sine følgere og Facebookvenner med lige dele pral og patos. Juletiden og årets endeligt får sentimentaliteten op i »den følsomme«, der får afløb for sin emotionelle overload i en alenlang statusopdatering, som mest af alt minder om en takketale fra en tårevædet prismodtager.

Omtrent som da U2 berigede alle iTunes-brugere med et gratis eksemplar af deres nye plade: Relevant for få, distribueret til mange.

Yndlingsmedie: Facebook. »Den følsomme« har brug for plads til sine mange ord og afskyr derfor Twitter-netværket med dets 140 tegns-begrænsning.

Læs også:

Den fulde

»Den fulde«s bidrag til de sociale medier stiger eksponentielt med antallet af genstande, der kommer indenbords, og det er derfor i december, hvor julefrokosterne står i kø, at »den fulde« er mest aktiv i den virtuelle verden.

»Den fulde« har en enestående evne til at få forsynet hele sin omgangskreds med slørede nissehue-selfies, kærlighedserklæringer og pinlige festbilleder, hurtigere end Nissebanden kan tømme en skål risengrød, og formår endda fuldstændig at undgå at lære af sine tvivlsomme erfaringer med kombinationen smartphone plus snaps. Imponerende.

Yndlingsmedie: Snapchat. Hurtigt og nemt, selv på vej mod en tocifret promille.

Likehunteren

»Likehunteren« har en næse for motiver, der er delevenlige på sociale medier, og er altid på færten af nyt likeable indhold. »Likehunteren« ved, hvad der giver positive tilbagemeldinger, og har en allerede prioteret liste klar over gode motiver målrettet sine venne- eller følgergrupper. Overordnet er »likehunteren« på udkig efter motiver med:

1) Børn – de giver likes, alle ved det.

2) Mad – et lidt fortærsket trick på de sociale medier, men virker øjensynligt stadig, har »likehunteren« noteret sig.

3) Genkendelige julemotiver med et sjovt twist – sæsonafstemte og helst lidt humoristiske motiver hitter hårdt på de sociale medier.

Yndlingsmedie: Facebook, Instagram og Snapchat – men everything goes, så længe der er potentiale for bekræftelse.

Den nysgerrige

Just here for the comments. Bidrager sjældent selv, men elsker at lure på de andres liv på de sociale medier. Og dét er der rig mulighed for i juletiden. »Den nysgerrige« kan bruge timevis på at tjekke andres julemad, julepynt, søde børn, store familie og naive statusopdateringer. De sociale medier er for »den nysgerrige« lidt som et sladderblad om folk, man rent faktisk kender.

Yndlingsmedie: Facebook, Instagram og Snapchat. Bare der er andre mennesker.