Op mod hver femte tjekker beskeder eller sender sms'er, imens de er i fuld fart på cyklen. En undersøgelse foretaget af YouGov for BT og Metroxpress viser, at 20 procent har kigget på deres mobiltelefon på cyklen indenfor de seneste to måneder.

Tjekker du Facebook og læser sms'er, imens du er i fuld fart på cykelstien? Så er du langt fra den eneste.

En ny undersøgelsen foretaget af YouGov for BT og metroxpress viser nemlig, at hver femte cyklist bruger deres telefon i mens de cykler, på trods at det er både farligt og ulovligt.

Derfor skal det da også være slut nu, mener Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

»Ligesom, at det ikke er socialt acceptabelt at køre bil, når man har drukket. Så skal vi frem til, at det er uacceptabelt at bruge telefonen, når vi cykler,« siger Klaus Bondam.

Særligt de unge cyklister har et problem, når det gælder om at holde fingrene fra telefonen. Blandt de 18-29 årige er det mere end hver tredje, der har brugt deres telefon de seneste to måneder, imens de var på cyklen. 18 procent af dem, gør det endda dagligt, når de cykler.

»Uopmærksomhed i trafikken er den største grund til ulykker. Hvad enten vi kører bil, går eller cykler. Og derfor skal man fokusere når man cykler. Der er behov for, at der bliver skabt opmærksomhed på problemet, og at der kommer en adfærdsændring,« siger Klaus Bondam.

Rådet for Sikker Trafik er opmærksomme på problemet, og er derfor også i gang med kampagnen 'Cykl, når du cykler'. Her opfordres der blandt andet til, at man bruger to sekunder længere, på at orientere sig i kryds og holde sig ekstra opmærksom. For i værste fald, kan det få fatale konsekvenser.

»Det er uden diskussion, at tale i mobiltelefon eller kigge på den imens du cykler, at så er du i høj risiko, for at køre galt - og så er der den anden ting, med det faktisk er forbudt,« siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef for Rådet for Sikker Trafik.

Du kan ikke alene risikere at komme voldsomt tilskade,  du kan også risikere en bøde på 1000 kroner, hvis du bruger håndholdt telefon på cyklen.


De blev der spurgt om: Har du, inden for de sidste to måneder, talt i mobiltelefon eller kigget på din mobiltelefon, mens du cyklede? F.eks. læst/send en sms eller lignende. Ud af de 807 repræsentativt udvalgte, sagde 20 procent ja.

I aldersgruppen fra 18-29 var det 42 procent. Der har brugt sin telefon imens de cyklede.


Sådan mener politikerne, vi løser problemet:

Kristian Phil Lorentzen, transportfordfører for Venstre:

»Jeg har bedt om at vi på næste møde i Færdselssikkerhedskommissionen tager begrebet 'mentalt uopmærksomhed i trafikken' op og vende. Der er ingen tvivl om, det er farligt at bruge telefonen på cyklen, og der er mange ulykker, der skyldes uopmærksomhed. Der har været stærkt fokus på bilister, men det er også et kæmpe problem i blandt cyklister. Jeg oplever, at mange kører alt for hensynsløst, når de kører i København. Høj musik og meget afsondret, og folk der sms'er eller snakker i telefon, i stedet for at holde øjne på trafikken. Jeg vil gerne drøfte sagen med dansk cyklistforbund. Jeg tror, vi skal satse på at ændre holdninger, så cyklisternes adfærd bliver mere hensynsmæssigt. Specielt i storbyer er der for mange cyklister, der begår ulovligheder. Vi skal have mest mulig cyklisme, men de skal kører ordentligt.«

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti:

»Det er hul i hovedet, at cykle med en telefon. Man kan sige, når man ser hvordan cyklisters adfærd er i København, så tror man jo, at de er ude på at slå sig selv ihjel. Danmarks Cyklist forbund de har en kæmpe opgave foran sig, i forbindelse med oplyse om det her problem. Samtidig med at man sidder på Facebook, så har man også højt musik i ørerne. Jeg mener, man burde gå samme vej med musikken, og begynde at dele bøder ud for det. Det er desværre bare ikke en opgave, som politiet prioriterer.«

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet:

»Det er hamrende farligt, når man ikke er opmærksom på vejen og på trafikken. Sms'er på cyklen er uacceptabelt. Det, der giver mest mening, er at oplyse folk om farerne, og lave en kampagne. Cyklistforbundet gør det lidt allerede, men det skal være endnu mere. Det ville være passende at tænke mere opsyn, men sagen er jo, at politiet har knappe ressourcer, så vi skal ikke prioriterer politiet i det her.«