Siden den nationale ordblindetest blev indført, er mere end 18.000 folkeskoleelever blevet vurderet ordblinde.

København. 28.000 folkeskoleelever er blevet testet for ordblindhed, siden den nationale ordblindetest blev indført i begyndelsen af 2015.

Det viser en analyse af testen, som Undervisningsministeriet har lavet.

Det svarer til, at otte procent eller lidt mere end hver 12. folkeskoleelev bliver undersøgt for, om deres vanskeligheder med at læse skyldes ordblindhed.

- En ny verden åbner sig, når man lærer at læse. Men mange børn og unge kæmper en daglig kamp i skolen, fordi de ikke ved, at de er ordblinde. Derfor er Ordblindetesten et vigtigt redskab, siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) i en pressemeddelelse.

Lige omkring 18.300 af de testede elever er blevet vurderet til at være ordblinde.

Ordblindetesten er til elever fra 3. til 10. klasse, men den er mest udbredt blandt de ældste elever.

De fleste af de elever, som bliver testet, går i 10. klasse. Her er 11 procent blevet testet. Testen er mindst udbredt blandt eleverne i 3. klasse, hvor kun tre procent har fået testen.

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, pointerer, at det er vigtigt, at børn og unge bliver testet for ordblindhed så tidligt som muligt, så de ikke går ud af folkeskolen og videre på en ungdomsuddannelse uden den rigtige hjælp.

- Det er rigtig vigtigt, at vi laver en tidlig indsats, så de vænner sig til at bruge de hjælpemidler og digitale muligheder, der er, siger Claus Hjortdal.

Ifølge DR har 11.500 elever, som allerede er startet på en ungdomsuddannelse, vist sig at være ordblinde, efter at de har taget den nationale test.

- Vi skal hele tiden sikre os, at man får så gode læsekundskaber, som overhovedet muligt, så hvis der er nogle, der er røget igennem et filter i grundskolen, så er det godt, at de bliver fanget sidenhen, siger han.

Claus Hjortdal påpeger, at det kan være fordi, den nationale test ikke har fået lov at virke tilstrækkelig længe.

- Jeg tror på, at den systematik, vi har fået ind i folkeskolen, gør, at det burde ikke kunne lade sig gøre, at man kommer igennem uden at blive opdaget fremover, siger han.

Det er kommunerne selv, der bestemmer, hvordan de vil teste elever for ordblindhed. De kan derfor have valgt at bruge andre test end den nationale ordblindetest.

Analysen kan derfor ikke konkludere på udbredelsen af ordblindhedstests i folkeskolen generelt.

/ritzau/