Mange danskere oplever det igen og igen: Cookies på nettet gør vores hoteller eller flybilletter dyrere. Det viser en ny dansk undersøgelse.

Du sidder foran skærmen og vil bestille billetterne til Thailand, som du så til spotpris i forgårs. Både konen og ungerne har kigget med, og nu er I endelig blevet enige om destinationen, afrejsedag og tidspunktet. Men hov! Hvad er der sket med prisen? Det tilbud, du forleden så til en rigtig god pris, bliver tilsyneladende dyrere hver gang, du tjekker det.

Måske kan du nikke genkendende til ovenstående scenarie? Det er i hvert fald en oplevelse, rigtig mange danskere har, når de leder efter de bedste priser på hoteller og flybilletter på nettet: Prisen på det samme værelse eller flybillet stiger, jo mere du søger. Det viser en ny undersøgelse fra Ingeniørforenigen i Danmark.

Rygterne har floreret i årevis, men det har været svært for forbrugerorganisationer at bevise, at det rent faktisk er det, der finder sted. Firmaer som eksempelvis Star Tour (TUI) har tidligere været ude at afvise, at det sker hos dem.

I 2014 undersøgte forskere på Bostons Northeastern University 10 af de største netbutikker og seks førende rejseportaler i USA. Resultatet var, at fire butikker og fem rejseportaler brugte informationer om kunderne til at lave forskellige priser på de samme varer.

Nu viser undersøgelsen fra Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), at rigtig mange danskere stadig oplever, at prisen stiger, jo flere gange de søger på den samme flyrejse eller hotelophold. Hele 40 procent svarer, at de 'helt sikkert' har oplevet det, mens 26 procent tror, de har været udsat for det.

Organisationen har spurgt 2000 repræsentativt udvalgte personer mellem 18 og 70 år, og det er kun dem, der har bestilt flyrejse eller hotel det seneste år, der har svaret på spørgsmålet.

»Det er et meget højt tal. Det viser, at det er et område, vi skal have gjort noget ved,« lyder det fra seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

Fænomenet hedder prisdiskriminering og går ud på, at den samme vare - i det her tilfælde en flybillet eller et hotelværelse - sælges til forskellige priser afhængig af, hvordan du opfører dig på nettet. Altså, hvis firmaerne kan se, at du søger meget på den samme rejse eller det samme hotelværelse, antager de, at du er interesseret i at købe, og så gør de rejsen dyrere.

Det kan også være dit postnummer eller dit computermærke, som afslører, hvor meget du kan eller vil betale for en vare, som så betyder, at den pris, du får tilbudt, er dyrere.

Det kan ske, fordi du efterlader digitale spor på nettet, når du shopper i cyberspace. Firmaerne overvåger din adfærd og indsamler oplysninger via cookies - små tekstfiler - som viser, hvad du søger på.

»Det er ærgerligt, at så mange oplever, at priserne stiger. De forskellige netsider kan nemlig blandt andet gennem cookies spore din færden, og hvis du har søgt på den samme afgang mange gange kan det være, at de skruer prisen op,« siger IDAs it-sikkerhedsekspert, Jørn Guldberg.

Men en fagmand i flybranchen afviser, at det er det, der foregår. Hvis forbrugerne oplever, at priserne stiger, skyldes det udelukkende, at billetterne til den billigere pris er blevet solgt, understreger han.

»Flypriser går op og ned som en rutsjebane. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Priserne ændrer sig fra det ene øjeblik til det andet. Hvis der pludselig bliver booket fire billetter på en afgang, så ryger de resterende billetter op i en højere pris. Det er flyprisernes natur. Når mange forbrugere oplever, at priserne stiger, så skyldes de, at der er blevet solgt flere billetter. Det har intet med cookies at gøre.«

Det siger Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket, som mener, at det er en sejlivet myte, at flyselskaberne bruger cookies til at gøre billetterne dyrere.

»Hvis du oplever, at prisen er steget, så prøv at gå ind på din mobil eller iPad i stedet. Det er min påstand, at du så ikke vil kunne finde den oprindelige pris.«

Selv om det er et område, som det er meget svært at får ordentligt belyst og dokumenteret, og mange virksomheder samtidig forsikrer, at det ikke er en teknik de bruger, er det heldigvis snart hjælp på vej til de danske forbrugere. Næste år får vi nemlig en ny databeskyttelseslov, som indeholder nogle særlige regler om profilering.

»Vi forventer, at de også tager højde for det her. Det bliver måske ikke forbudt, men det burde blive meget mere gennemsigtigt for forbrugerne, når virksomhederne handler med vores data,« siger Anette Høyrup, som tilføjer, at det meget vel kan være rigtigt, når danske firmaer siger, at de ikke bruger cookies på den måde.

»Men danskere handler jo på alle mulige hjemmesider, også udenlandske,« siger hun.

Der er altså håb om, at lovgivningen bliver ændret i forbrugernes favør på det her punkt, men indtil vi kommer så langt, opfordrer Ingeniørforeningen til, at vi selv tager vores forholdsregler.

»Det er ikke nok bare at slette cookies. Hvis ikke man er it-kyndig, kan eneste udvej derfor være at slå til første gang, du ser et godt tilbud, eller køber rejsen fra naboens computer eller smutte en tur på det lokale bibliotek,« siger IDAs it-sikkerhedsekspert Jørn Guldberg

Forbrugerrådet har en række gode råd til, hvordan du slipper af med cookies.

»Du kan sørge for, at du ikke begynder at søge på en rejse, før du har renset din computer for tredjeparts-cookies. Og så er det en god idé at bruge flere platforme i stedet for samme computer. Brug også din iPad og din mobil,« siger Anette Høyrup fra Forbrugerrådet.

Rådet har en række gode råd til, hvordan du forhindrer cookies i at overvåge din færden, når du shopper på netett, som du kan læse nedenfor.