Sex sælger. Det har været kendt længe, men ofte går sex i reklamer over grænsen for, hvad folk mener er sexistisk og diskriminerende.

Nyeste skud på stammen er HK Ungdom Hovedstaden, der i et forsøg på at få virksomhederne til at lave flere elevpladser til unge, har lavet en ny kampagne, der hedder;

- Ta' mig! - Det er lettere, end du tror.

På kampagnens billede står en nøgen ung kvinde og mand, hvor et skilt med skriften: 'Ta' mig! - Det er lettere, end du tror', er det eneste, der akkurat dækker for de mere intime kropsdele.

Kampagnebilledet har skabt massiv rasen og debat på de sociale medier, hvor mange er fortørnede over, at HK Ungdom prøver at sælge med sex som redskab.

Blandt andet skriver Charlotte Lund på Facebook:

- Kære HK. Respekt for jeres indsats for at løse praktikplads-problemet, men tjøhø-vinklen, really?

Og en anden skriver

- Hvordan skal "Tag mig, det er lettere end du tror" og en nøgen HK'er forstås? At vi skal sælge vores krop eller "dulle os op" for at få en elevplads?

HK Ungdom København begrunder valget af kampagnen til BT på mail.

Vi har lavet en kampagne med både en ung mand og en ung kvinde, hvor vi gerne ville vise, hvor sårbar man er, når man som ung står uden en praktikplads. Der er ca. 11.000, der står og mangler en praktikplads på en virksomhed. Og det er faktisk ikke så svært at tage en elev ind. Som arbejdsgiver kan man få refunderet en del af udgiften – og samtidig får man den nyeste viden ind. Det er vores budskab, skriver de.

Dobbeltmoral

Den unge pige, der står nøgen på kampagnebilledet, er formand for DSU Amager, Julie Frølich, og politikerspiren har for få uger siden været ude at kritisere og demonstrere mod den nye burgerkæde, Hot Buns, der sælger sig selv med meget letpåklædte piger i lårkorte shorts.

Flere har derfor kommenteret, at DSU-formanden virker dobbeltmoralsk i sin adfærd, ved først at kritisere brugerkæden for sexisme, for dermed selv at stå frem uden tøj i en reklame.

Formand for Venstres Ungdom, Jens Husted, mener, at det viser en stor dobbeltmoral hos den unge socialdemokrat

- Jeg synes, det er mageløs dobbeltmoral. Mit blod kommer ikke oppe at koge over en reklame, der sælger på sex, men når hun det ene øjeblik står og demonstrerer foran Hot Buns, for så det andet øjeblik at være med i sådan en reklame, det er mageløst hykleri, siger han til BT.

Julie Frølich selv mener, at der er stor forskel på at gå i hotpants og servere burgere, og så stille op uden tøj på i den virale annonce med et skilt hvor der står "Ta' mig - Det er lettere end du tror".

- Vi har gjort det her for at skabe lidt røre i andedammen, og det må man sige, at vi er lykkedes med. Jeg synes, kritikken af annoncen er gammeldags. Det er bare lidt bar mave. Vi er ikke nøgne, siger hun til avisen.dk

Julie Frølichs nøgne optræden i HK-reklamen, er heller ikke faldet i god jord hos formanden for hele Socialdemokratisk Ungdom, Camilla Schwalbe.

- Jeg kan ikke bestemme, hvad mine medlemmer går og gør, men hvis du spørger mig, om jeg synes, at det er skide smart, så nej!, siger hun til BT.

Camilla Schwalbe kan i det hele taget ikke forstå, hvorfor HK laver sådan en reklame.

- HK burde promovere sig selv på, at man tænker gode løn- og arbejdsvilkår, og går ind for praktikpladser til unge. Det her er unødvendigt.

HK Ungdom tager afstand

HK Ungdom, som HK Ungdom København hører ind under, har efterfølgende kommenteret på BTs Facebook-væg, at kampagnen var forkert, og at den nu er stoppet.

- Billedet stammer fra en kampagne for flere praktikpladser, som en af HK’s lokale ungdomsafdelinger, HK Ungdom Hovedstaden, står bag. Vi har mange dedikerede unge aktive, der brænder for at hjælpe andre unge, men stilen og tonen er helt forkert, og derfor er kampagnen stoppet, skriver de.

Cult Shaker blev for år tilbage verdenskendte, da de i deres reklamer, viste bare bryster og en Cult-flaske, der i manges øjne symboliserede en penis. Reklamerne skabte så meget uro, at de til sidst blev fjernet.