Tænk at køre bil i hovedstadsområdet om morgenen uden at sidde i kø. Trafik på niveau med efterårsferien er faktisk muligt med en minimal investering. Med mere fleksible arbejdstider og flere hjemmearbejdsdage til de offentligt ansatte kunne op til 47.000 pendlere slippe for at køre bil i myldretiden eller helt undgå at sætte sig bag rattet. Det skriver Berlingske.

Konklusionen fremgår af en rapport, som rådgivningsfirmaet Cowi har lavet for Microsoft. Cowi har undersøgt, hvordan det vil påvirke trafikken, hvis de offentligt ansatte i hovedstadsområdet kunne arbejde med samme fleksibilitet som den gennemsnitlige lønmodtager. Rapporten bliver offentliggjort torsdag, hvor Trængselskommissionens forslag om blandt andet trafikinvesteringer til 40 milliarder kroner afleveres til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Dagligt pendler cirka 360.000 lønmodtagere til arbejde i hovedstadsregionen, og blandt dem er 37 procent offentligt ansatte. I efterårsferien falder trafikken typisk med 18 procent – og med mere fleksibilitet alene blandt de offentligt ansatte kan trafikken ifølge Cowi bringes ned med 11 procent. Det svarer til en samfundsmæssig besparelse på 2,8 milliarder kroner årligt i form af sparet spildtid.

Prisen for mere fleksible arbejdstider er lav sammenlignet med investeringer i veje og kollektiv trafik. Investering og drift af hjemmearbejdspladser til alle offentligt ansatte koster ifølge rapporten 400 millioner kroner årligt, svarende til prisen for at udvide Helsingør-motorvejen fra to til fire spor over fire kilometer.

Ifølge formanden for DJØFs overenskomstforening, Lars Qvistgaard, vil DJØF-medlemmer meget gerne arbejde mere fleksibelt, blandt andet for at skabe bedre balance mellem privat- og arbejdsliv.

»De mener, de kan arbejde mere med mindre stress,« siger Lars Qvistgaard.

Efter hans opfattelse er statslige arbejdsgivere typisk mindre parate til at åbne for fleksibilitet end regioner og kommuner. En af forhindringerne for mere fleksibilitet og hjemmearbejde er, at synlighed på en del arbejdspladser, ikke mindst statslige, anses for nødvendig, hvis man vil gøre karriere.

Den radikale spidskandidat til posten som formand for Region Hovedstaden og medlem af Trængselskommissionen, Charlotte Fischer (R), mener, at de offentlige arbejdsgivere må sætte sig sammen med lønmodtagerne for at øge mulighederne for hjemmearbejde og flekstider.

»Der kræves stor udvikling i de ansattes og deres arbejdspladsers mønstre, hvis man virkelig vil flytte noget. Jeg tror, at de private virksomheder er meget længere fremme i skoene. I »old school«-offentlige institutioner ser man med skepsis på hjemmearbejde og tror ikke, at folk arbejder, hvis man ikke kan se dem. Der er også fagforeninger, der er bange for at udviske de nuværende skarpe skel mellem arbejdstid og fritid,« siger hun til Berlingske.

Hos Microsoft, der har bestilt rapporten, er hjemmearbejde allerede udbredt. Interne møder forventes placeret på to ugedage, og medarbejderne styrer selv, hvor og hvornår de arbejder.

Er det en god idé? Eller hvordan sikrer vi ellers, at fremtidens trafik bliver afviklet på en fornuftig måde? Kom med dit bud i debatten herunder.