Har du oplevet en lignende episode? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Bilforhandler Henrik Bergmann er i Retten i Helsingør blevet idømt en bøde plus sagens omkostninger for at have skrevet negativt om inkassofirmaet HornskovVindberg på Trustpilot.

I alt lyder bøden, som Henrik Bergmann, der ejer Bergmann Biler i Græsted i Nordsjælland skal betale, på 65.000 kroner. 10 dagsbøder á 500 kroner samt 30.000 kroner af to omgange for tortgodtgørelse og for offentliggørelse af dommen. Desuden skal han betale 1.980 kroner i sagsomkostninger.

Tidligere var Henrik Bergmanns firma, Bergmann Biler, kunde hos inkassoselskabet, men efter at have været kunde i et stykke tid, mente Henrik Bergmann ikke, han fik det lovede produkt. Derfor valgte han at lægge en negativ anmeldelse af HornskovVindberg på Trustpilot.

»Jeg har naturligvis ikke noget at bruge et inkassoselskab til, hvis de ikke kan inddrive de penge, jeg har brug for dem til at inddrive,« siger Henrik Bergmann.

Den anmeldelse, som Henrik Bergmann skrev på Trustpilot, lagde i en frustreret tone ifølge bilforhandleren vægt på, at han følte sig dårligt behandlet, og at han ikke fik det produkt, han mente, han betalte for.

Anmeldelsen fik HornskovVindberg til at slæbe Henrik Bergmann i retten, da de mener, at Henrik Bergmann har krænket selskabets rettigheder ved blandt andet at fremsætte injurierende påstande og ved, at HornskovVindberg har ydet forkert rådgivning og forårsaget økonomisk tab for Henrik Bergmann.

»I den her sag er der tale om injurier, hvor vi mente, at straffeloven blev brudt, hvilket retten var enig i. Man skal overholde reglerne, og det skal ikke hjælpe at svine os til på TrustPilot, hvis man forsøger at løbe fra en regning. Det kan vi som inkassobureau ikke leve med. Og vi går efter dem, der fremsætter injurierende påstande om os, hvis de udtalelser er i strid med straffeloven. Og det gælder både på TrustPilot, på Facebook og i det virkelige liv,« siger Mustapha Yassine fra Hornskov Vindberg

»Vi har ikke et problem med negative anmeldelser på TrustPilot. Dem har vi tidligere fået flere af. Men anmeldelserne skal være reelle,« uddyber han.

Omvendt fortæller Henrik Bergmann til BT, at han mente at have en mundtlig aftale med HornskovVindberg. Den aftale mener han ikke, de har levet op til, men han fortæller, at han ikke kan bevise, hvad den mundtlige aftale gik ud på. Derfor skrev han opslaget på Trustpilot.

Henrik Bergmann har besluttet sig for ikke at anke sagen, som han bestemt ikke ser med glæde på.

»Det har været ubehageligt. Og jeg havde ikke troet, man i dagens Danmark kan blive straffet for at udtale sig negativt på Trustpilot,« siger Henrik Bergmann.

Har du oplevet en lignende episode? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.