For sent på job. For sent til fritidsaktiviter og for sent til afhentning af ungerne i daginstitutionen. Hver eneste dag i 2016 var knap 80.000 togpassagerer hos DSB og Arriva forsinkede.

Det viser nye beregninger, som Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget på baggrund af Banedanmarks tal for kundepunktlighed. Langt de fleste forsinkede passagerer rejser med DSB, som også har langt den største kundeandel.

En forsinket passager udtrykker i en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Passagerpulsen sin frustration sådan her:

‘Jeg bruger ikke offentlig transport til vigtige ting, fordi det er meget langsomt og upålideligt’.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe opfordrer trafikselskaberne til reagere på kundernes opråb.

»Det handler jo grundlæggende om at få hverdagen til at hænge sammen. Når knap 80.000 passagerer dagligt er forsinkede, så svarer det altså til, at en by på størrelse med Esbjerg kommer for sent hver dag,« siger han og opfordrer DSB til at gøre det lettere at få udbetalt kompensation ved forsinkelser på mere end 30 minutter.

Som reglerne er i dag, skal man selv ansøge om kompensation, medmindre man har pendlerkort.

»England får man automatisk udbetalt kompensation. Det må også kunne lade sig gøre herhjemme,« siger Vagn Jelsøe.

Informationschef i DSB Tony Bispeskov medgiver, at DSB ‘kundepunktlighed er udfordret’.

»Det er i klar bedring for fjern- og regionaltog, men Banedanmark (som er ansvarlig for skinner og signaler, red.) er i gang med en masse infrastrukturarbejder, der udfordrer vores punktlighed for både fjern- og regionaltog og på S-togsnettet. S-togsnettet har i mange år været et stabilt system, men i år er kundepunktligheden faldet som følge af Banedanmarks sporarbejder og implementeringen af et nyt signalsystem,« siger han.

Set fra DSB-kundens synspunkt er det uholdbart, at DSB sender aben videre til Banedanmark, mener Vagn Jelsøe.

»Kunderne har købt deres billetter hos DSB, ikke hos Banedanmark,« pointerer han.

DSB forsøger ikke at løbe fra sit ansvar, men blot at forklare, hvorfor togene er forsinkede, betoner Tony Bispeskov.

»Vi informerer passagererne så godt som muligt om konsekvenserne af de mange spor- og signalarbejder. Samtidig betaler vi flere penge tilbage til vores kunder, fordi vores rejsetidsgaranti selvfølgelig gælder, uagtet at Banedanmarks ting ikke virker optimalt for nuværende. Det plaster på såret giver vi gerne,« siger han.

Teknisk kan det ikke lade sig gøre at udbetale erstatning asutomatisk til passagernes rejsekort, oplyser Tony Bispeskov.