Det er slut med at kunne købe salat på McDonald's restauranter. Salgstal viser, at kunderne næppe kommer til at gå grædende fra restauranterne af den grund.

McDonald's vil, som forretningsfolk i nålestribede jakkesæt ynder at formulere det, fokusere på kerneforretningen.

Derfor har fastfood-kæden taget konsekvensen af, at ingen kunder gider at købe deres salat ved at skrotte den fra menukortene på alle 89 restauranter i landet.

Det skriver Politiken.

Pressechefen hos McDonald's, Pia Tobberup, siger ærligt til avisen, at de hos kæden har indset, at det ikke er lykkedes at lave en salat, der er god nok til, at danskerne gider erstatte deres Big Mac eller McFeast med det sunde alternativ:

»Vi beholder kun produkter, vi kan sælge, og som danskerne kan lide. Cæsar-salaten har aldrig rigtig fanget danskernes interesse. Vi har strømlinet vores menu, og derfor har vi valgt at tage den af,« siger Pia Tobberup, pressechef hos McDonald's Danmark til Politiken.

Den sidste Cæsar-salat blev faktisk allerede fjernet fra menuen i oktober, uden det har vakt nogen form for furore.

Pia Tobberup konstaterer i den forbindelse, at det siger alt om, hvor lidt populær salaten har været.

Tal lyver som bekendt sjældent, og i dette tilfælde siger de alt om McDonald's succes med salaterne. Den sidste overlevende variant, Cæsar-salaten, udgjorde sølle 0,3 procent af kædens salg i Danmark.

Går du på McDonald's for at tanke vitaminer og mineraler, er det dog stadig muligt at købe snackgulerødder og kildevand.