Den danske virksomhed Mountain Top, som lever af at producere udstyr til pickup-biler, har gennem de seneste år været igennem en rivende udvikling med flotte salgstal og imponerende stigninger på bundlinjen. Det skyldes ikke mindst at stifter og ejer, Lars Bjerg, besluttede at gøre hustruen, Marie-Louise Bjerg, til firmaets direktør.

Der er rigtig mange måder for en mand at få succes på i den store verden. Somme tider kan idérigdom og energi være alt rigeligt. Andre gange skal der bare noget helt andet til. Eksempelvis en kvindes ledelse.

Det sidste må siges at være tilfældet i forbindelse med den Frederikssund-baserede virksomhed Mountain Top.

For i 2004 fik Lars Bjerg nok af alle de mange administrative pligter, der er ved at drive en virksomhed. Og han besluttede sig for at finde en ny administrerende direktør for firmaet.

Og valget endte med at falde på Lars Bjergs egen hustru, Marie-Louise Bjerg. Og det har parret ikke fortrudt. For siden er firmaet vokset støt. Det skriver Børsen.

»Jeg havde et godt job, hvor jeg var chef, men Mountain Top var så småt begyndt at vokse, og jeg kunne godt se mig selv i rollen som direktør for virksomheden. Og Lars og jeg havde tidligere talt om, at det kunne være sjovt at arbejde sammen,« siger Marie-Louise Bjerg til avisen.

Overskud i millionklassen
Hun fik hurtigt firmaet til at vokse. Og stille og roligt voksede succesen også – dog indtil finanskrisen ramte i 2008. Her måtte selskabet slankes, men samtidig gav det mulighed for selskabet at gentænke deres forretningsidé.

Og siden har de ikke set sig tilbage.

Nu sælger de udstyr til pickuptrucks fra bilgiganter som Toyota, Nissan, VW og Ford.

Og de forventer kun at salget vil stige de kommende år – faktisk satser selskabet på at fordoble deres i forvejen fine resultater på en omsætning på den gode side af 100 millioner og et overskud på 31.8 millioner over de næste tre år.

NETHERLANDS/

For tiden er virksomheden i fuld gang med at rykke ind på det australske marked, som er stort for pickup-biler. Og forude venter forhåbentlig pickuptruckens hellige gral, USA.

»Det er et kæmpe marked. Deres biler er simpelthen større, så vi har på nuværende tidspunkt ikke produkter til det amerikanske marked. Men det er så også det eneste i hele verden,« siger Marie-Louise Bjerg.