- Blev det næsten 500.000? Nå, men sådan er det vel... o.k., fint.

Ernst Trillingsgaard taler i telefon med en koncert-arrangør. Og samtalen er typisk. Når Mister Showbizz handler, så er der ikke tale om småpenge. Øgenavnet er heller ikke overdrevet.

Trillingsgaard har for sjov sammen med nogle af sine medarbejdere talt sammen, hvor mange arrangementer han har stået for i sine 47 aktive år som koncert- og teaterarrangør.

- Godt over 3.400, siger han tørt, men med de nordjyske pauser der antyder, at han inderst inde er pavestolt.

Det store antal musik og -teaterarrangementer gør Trille, som han kaldes til daglig, til uofficiel danmarksmester i showbizz. I gennemsnit 75 arrangementer om året siden han som 25-årig blev direktør for Holstebrohallen.

Og tempoet er skruet op til 100 arrangementer årligt i Aalborg Kongres- og Kulturcenter, hvor han har været direktør de sidste 27 år.



Musical, revy, opera, pop, rock, teater for børn og voksne samt et utal af messer og kongresser. Plus det løse. Man bliver forpustet bare af at tænke på, hvad manden har haft fingrene i, siden han begyndte.

- Og så irriterer det mig sgu, at jeg kørte med en taxi ovre i København fornylig, hvor det gik op for mig, at der ikke er nogen i København, der ved, at vi har et hus, der laver så meget.

Du får ikke Ernst Trillingsgaard til at indrømme, at han er forfængelig, eller til selv at analysere, hvor stor betydning hans virke har haft i forhold til at sætte Nordjylland på det kulturelle danmarkskort.

Men faktum er, at han har fået verdensnavne som Bob Dylan, Elton John, Kiss, Ray Charles, Stevie Wonder, Beyoncé, Take That og Leonard Cohen, samt utallige andre af samme kaliber, til at lande i Aalborg Lufthavn i stedet for Københavns.

Faktum er også, at hvis ikke han kan sætte det op på sit eget sted, så gør han det i Gigantium, i Horsens hos Panduro eller et passende sted i København. Og det var det, samtalen om den halve million handlede om. Prisen for at chartre et fly, der fløj alle sponsorerne til koncert i København.

Det er også et faktum, at Trille regerer over et folkeligt kulturpalads på 18.000 kvadratmeter med to haller, tre scener, 43 mødelokaler samt en restaurant, der kan bespise op til 3.000 mennesker.

- Det er jo en pæn scene, vi har her i den største sal, siger Trillingsgaard på knastørt nordjysk, mens han viser rundt og forklarer, at scenen er bygget som en kopi af Det Kongelige Teaters gamle scene.

Så har det nationale teater i hvert fald ikke dén undskyldning for ikke at komme til provinsen.

- Fra top til bund er scenen lige så ’høj’ som Rundetårn, med et rummål, der svarer til cirka 50 enfamilieshuse, konstaterer Trillingsgaard.

Et liv i fisk

Egentlig skulle den 72-årige direktør slet ikke have været kulturkøbmand. Men fiske-eksportør.

- Jeg var under uddannelse i Bremerhaven, så læste min far en annonce, hvor de søgte en direktør for Holstebrohallen. ’Den synes jeg, du skulle søge’, sagde han. Jeg var noget skeptisk, for jeg var jo kun 25 år gammel. Men jeg søgte stillingen for at glæde ham. Og så blev jeg sgu haldirektør i stedet for fiskeeksportør, siger Trille med et lille, varmt smil.



På det tidspunkt havde han allerede arrangeret sine første messer og udstillinger, men han havde ingen kontakter i musik- og teaterbranchen.

- Så da jeg begyndte i Holstebro, tog jeg over til Blicher-Hansen, der kørte Falconér Scenen i København, og spurgte, om han kunne hjælpe, fortæller Trillingsgaard og afslører én af sine forretningshemmeligheder: Vær aldrig bange for at spørge om hjælp.

- Danskerne er flinke nok. Man skal bare spørge, så kan du få al den hjælp, du vil. Der er ikke det, folk ikke vil gøre for dig, hvis du spørger dem, siger Trillingsgaard, der fik grundlagt sit netværk på ture i Østtyskland, Polen, og andre østlande samt Frankrig, Tyskland og England, hvor Blicher-Hansen tog den unge jyde med rundt til ambassadører og promotorer.

Cigarkasse-økonomi

Trillingsgaard tager et stykke papir frem og begynder at tegne en anden forretningshemmelighed, som i dag er udbredt til hele landet.

- Her har vi 112 sponsorer. De giver syv millioner, og de ligger her i en cigarkasse. Når du så laver arrangementer med Elton John, Stevie Wonder eller Leonard Cohen, de helt store, så giver det som regel underskud, fordi vi skal ud at betale markedsprisen. Jeg må ikke sige de præcise tal, men de ligger alle i millionklassen.

- Og så siger vi, at det eksempelvis kostede en million at lave Leonard Cohen. Jamen, så tager vi bare millionen herovre fra cigarkassen, og så står der nul kroner dér, hvor der stod minus en million før, og så har det ikke kostet skatteyderne noget som helst, at vi spiller fransk klovn her med de store stjerner, for det har sponsorerne betalt.

Er det en del af din forretningshemmelighed?

- Ja, det er i virkeligheden hele hemmeligheden. Som altså ikke er hemmelig. Det er en model, der nu er brugt i mange koncerthuse over hele landet.

Uden stjerner – ingen sponsorer

- Hvis ikke vi gjorde det sådan, så blev vi nødt til at køre ganske lige ud ad landevejen, men så kunne vi heller ikke lave det, vi laver. Og så er der ingen sjov ved det. Sponsorerne skal have noget særligt. Ellers gider de ikke. Uden stjerner, ingen sponsorer.

Trillingsgaard smiler igen det lille, lune smil.

Er du en hård chef?

- Nej, jeg er hverken en særlig hård eller en særlig kontant leder, og hvis jeg skulle bedømmes efter et konsulentbureau, så ville jeg få bundkarakter. Jeg ville sikkert ikke engang få jobbet.

Hvorfor ikke?

- Jeg tror, at det først og fremmest drejer sig om at have en stab, der er professionel, og som du viser tillid. Hvis du behandler dem ordentligt, giver dem frihed under ansvar og drager omsorg for dine ansatte, så er det hele grundlaget for at drive et godt firma. Grundreglerne er ikke så svære: Opfør dig ordentligt. Vær ærlig. Behandl folk ordentligt og hold dit ord. Resten er bare noget man bygger ovenpå. Så let er det. Sådan har jeg forsøgt at gøre det. Nogle vil måske sige, det er forkert, men enhver har sin ledelsesform. Og jeg er ikke en hård ledertype. Jeg undgår konflikter og vil helst have, at folk er glade. Også for mig.

Trille griner højt ad sig selv.

- Coaches og konsulentkurser, hvor man kravler ned af skorstene og dræber kaniner, det er ikke lige mig. Ethvert menneske har noget i sig, som er specielt. Alle har noget som andre ikke har. Og det skal man passe på med ikke at ødelægge.

De gamle, skæve dage

Ernst Trillingsgaard har talt sig varm og tænker tilbage på dem han husker bedst fra sin karriere. Originalerne fra fortiden. De danske kunstnere han også blev venner med.

Preben Kaas, Jørgen Ryg, Karl Stegger, Lisbet Dahl samt Dirch Passer, som han hentede over til Holstebro-revyen.

- Dem spiste man jo natmad med og alt sådan noget. Det er meget anderledes i dag. Nu ser jeg ikke ret meget til dem, der kommer.



- Dengang var det jo almindeligt, at musikere og skuespillere kom med en lille én på. Ikke at man skal drikke sig sanseløs, men i dag ser man med mishag på én, der får en øl. Dengang var det bare hyggeligt. Og det samme med rygning. Nu ryger du udenfor.

- Det er hele vejen rundt. Vi lægger meget bånd på os selv. Og passer meget på at opføre os så pænt, at ingen kan komme efter os. Om det er din foresatte, pressen eller dine omgivelser. Pas endelig på ikke at gå ud over normalen. Og så laver du aldrig noget, der er noget særligt. Af angst for at nogen kan komme efter dig. Derfor har du ikke de der typer, som vi havde før. Der var så meget anderledes end andre. I dag skal alle være éns og gøre det samme. Og det lægger altså en dyne hen over samfundet. Som jeg ikke bryder mig om, og som ikke gavner noget.