Ved du noget om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Alle ved, at det er en helt speciel dag, når man som student kører rundt på må og få i vogn og sammen med sin klasse fejrer, at man endelig er blevet færdig med sin studentereksamen. En milepæl.

Men flere gymnasieklasser på Fyn fik en meget dårlig besked i starten af denne uge. Deres studenterkørsel, som de havde booket gennem KJ-FLYT & Transports ApS, var nemlig aflyst.

'Kære Olivia!

Vi er gået i betalingsstandsning. Vi har fyret vores folk og lukker butikken. Vi går konkurs i den nærmeste fremtid. Vi har gjort, hvad vi kunne for at finde en løsning til at køre videre. Uden held, beklager meget. '

Det var en meget nedslående besked, som 18 år gamle Olivia Høyrup, der går på Faaborg Gymnasium, fik fra KJ-FLYT & Transports ApS' ejer, Kenneth Jørgensen.

»Min første tanke var bare fuck. Jeg tænkte, at vi ikke kommer ud og køre, og vi har mistet alle vores penge. Jeg var virkelig ked af det. Jeg begyndte at græde, fordi vi har slidt for det her i de sidste tre år og virkelig set frem til det. Så jeg gik i panik, fordi jeg har stået for det i min klasse,« siger hun til BT.

Hun havde booket vognen for halvandet år siden, mens hun gik i 2.g. Klassen havde betalt 15.000 kroner for turen, og det var ikke sikkert, at alle havde råd til at betale for endnu en tur. Men klassen var næsten mere nervøse for, om de overhovedet kunne finde en ny vognmand med kun omkring to ugers varsel.

»Det er meget frustrerende«

TV 2/FYN skrev onsdag, at de har været i kontakt med tidligere ansat hos KJ-Flyt & Transport ApS. Personen, der udtaler sig anonymt, påstår, at alle virksomhedens ansatte blev fyret for 14 dage siden. Altså næsten ti dage før at e-mailen bliver sendt ud til de intetanende unge studerende.

Olivia Høyrup fortæller til BT, at hun har været i kontakt med andre gymnasieelever, der også har booket deres vogn gennem samme virksomhed, men som ikke har fået mailen. Hvorfor hun håber, at andre læser denne artikel, som intetanende kan sidde i samme klemme.

Desværre er Kenneth Jørgensen svær at få fat på. I hvert fald ifølge Fatima Al-Hamdi, der går på Tornbjerg Gymnasium. Her har man også booket en vogn gennem KJ-Flyt & Transport. Hun fortæller, at de har forsøgt at få fat på ejeren via telefon og e-mail. Men de har intet hørt, og det er godt gammeldags træls.

»Det er meget frustrerende og vildt uprofessionelt. Det virker meget mærkeligt, at vi ikke kan få fat på ejeren. Det er som om, at han er gået under jorden,« siger Fatima Al-Hamdi.

»Det virker mærkeligt, hvis det passer, at han har fyret sine ansatte for 14 dage siden, og først informerer os for få dage siden.«

Fatima Al-Hamdi fortæller, at det har påvirket flere af hendes klassekammerater, der har haft svært ved at koncentrere sig om deres eksaminer med visheden om, at studenterkørslen måske skulle sløjfes. Heldigvis har de fået et godt tilbud af en vognmand. Desværre er det ikke alle klassekammerater, der har råd til at betale for endnu en gang kørsel, hvorfor man prioriterer at besøge de betalende elevers familier, hvilket ærgrer den 19-årige gymnasieelev.

»De (der ikke har råd til at betale for endnu en gang, red.) kan godt komme med, fordi nogle andre vil lægge mere ud, men dem der ikke kan betale, kan vi ikke besøge. Det er ret træls.«

Anderledes heldige har Olivia Høyrups klasse været. En lokal ejendomsmægler har nemlig valgt at sponsorere deres vogntur, hvis de kunne finde en ledig vogn. Og det skete allerede 24 timer efter, de havde fået den nedslående besked.

»Vi var jo helt glade, ekstatiske og meget taknemmelige for, at det kunne lade sig gøre.«

Fatima Al-Hamdi fortæller, at de er blevet skudt i skoene af andre folk, at de bare piver over spildt mælk. Men hun mener, der er god grund til at fortælle historien.

»Der har været rigtig mange, som tror, vi gør det her for at pive og få opmærksomhed. Vi vil bare gerne have, at det kommer ud, at man ikke kan stole på dem her (KJ-FLYT & Transports ApS, red.),« siger hun og lægger vægt på, at de virkelig har fået en dyrt betalt lærestreg i forhold til, at tingene ikke altid er, som de ser ud.

For hjemmesiden og virksomheden virkede til at være helt legitim, troværdig og havde eksempelvis også gode anmeldelser på Trustpilot. Det synspunkt deler Olivia Høyrup også.

Torsdag aften skriver TV2 Fyn, at de har været i kontakt med kurator, der oplyser, at KJ-Flyt & Transport ApS blev erklæret konkurs onsdag. Samtidig kommer endnu en dårlig nyhed.

»Der er stort set ingen chance for, at de får penge tilbage. De penge, der måtte komme ind i kraft af, at vi sælger nogle aktiver, de vil gå til betaling af blandt andet lønmodtagerkrav. Så de får 0 kroner,« siger kurator Knud Damsgaard fra Focus Advokaterne i Odense til lokalmediet.

BT har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kenneth Jørgensen og KJ-FLYT & Transports ApS.

Ved du noget om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.