En strejke truer hos flyselskabet Norwegian. Rejseliv har undersøgt dine rettigheder, hvis du skulle blive ramt af strejken.

Hvis du inden for den nærmeste fremtid skal ud at rejse, risikerer du slet ikke at komme af sted til eller ikke kunne komme hjem fra din destination. Det skyldes, at der hos flyselskabet Norwegian er udbrudt konflikt mellem ledelsen og kabinepersonalet. En konflikt, som måske munder ud i en strejke, der vil lamme dele af lufttrafikken.

Hvis europæiske og amerikanske luftfartsselskaber tilmed vælger at sympatistrejke med Norwegians kabinepesonale, som det er blevet varslet i medierne, kan situationen udvikle sig til en regulær storstrejke og påvirke rigtig mange flyafgange i form af forsinkelser og aflysninger. 

Rejseliv har lavet en guide over dine rettigheder, hvis dit fly er forsinket eller aflyst. Nedenstående regler gælder, hvis du rejser fra en lufthavn i EU eller ankommer til EU med et flyselskab fra et EU-land eller fra Island, Norge og Schweiz.

Hvad er mine rettigheder, hvis jeg har købt flybillet, men mit fly er aflyst?

Er dit fly aflyst, f.eks. i forbindelse med en strejke, har du ret til enten:

a) Transport til din endelige destination med et andet fly
b) At få pengene for billetten refunderet

Derudover har du ret til kompensation, hvis du ankommer med mere end 3 timers forsinkelse til din destination.

Kontakt dit fly- eller rejseselskab.

Hvad gør jeg, hvis mit fly bliver aflyst, mens jeg opholder mig i udlandet?

Hvis du allerede befinder dig i udlandet, har du ret til enten:

a) Transport til din endelige destination med et andet fly
b) At få pengene refunderet

Du kan også have ret til forfriskninger, måltider, telefonopkald og eventuelt en overnatning, afhængigt af flyveturens og forsinkelsens længde.

Derudover har du ret til kompensation, hvis du ankommer med mere end 3 timers forsinkelse til din slutdestination.

Kontakt dit fly- eller rejseselskab.


Hvad er mine rettigheder, hvis mit fly ikke er aflyst, men forsinket?

Ankommer du til slutdestinationen, der er angivet på din billet, med mere end 3 timers forsinkelse, kan du have ret til en erstatning på mellem 250 og 600 euro, det vil sige mellem 1.865 kroner og 4.475 kroner. Erstatningens størrelse afhænger af flyveturens længde:

Indenfor EU:

1.500 kilometer eller mindre - 250 euro
Over 1.500 kilometer - 400 euro

Mellem en lufthavn i EU og én uden for EU:

1.500 kilometer eller mindre - 250 euro
Mellem 1.500 og 3.500 kilometer - 400 euro
Over 3.500 kilometer - 600 euro

Bemærk, at hvis flyselskabet eller rejsebureauet tilbyder dig en alternativ afgang med en lignende tidsplan, kan erstatningen blive reduceret med 50 %.

Har man krav på at komme hjem ved førstkommende mulighed?

"Man har i princippet krav på, at den erhvervsdrivende (her flyselskabet eller rejsebureauet, red.) opfylder den aftale, der er indgået, og Forbrugerklagenævnet har i en tidligere afgørelse i forbindelse med askeskyen, der lammede flytrafikken over hele Europa, fastslået, at den erhvervsdrivende har en pligt til at hjælpe med hurtigst mulig hjemtransport," siger Camilla Dons Christensen, specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. 

Hos Norwegian håber man at løse konflikten, så passagererne ikke skal bekymre sig om en eventuel strejke. Lykkes det ikke, er planen imidlertid klar.  

"Hvis det kommer til en strejke, vil vi gøre os umage med at tage vare på vores passagerer på bedst mulig vis, og det gør vi ved at følge den EU-forordning, der er på området. Den sikrer, at hvis man ikke kan komme med et aflyst fly, så får man pengene tilbage," siger Daniel Kirchhoff, kommunikationsrådgiver hos Norwegian.