Seksten små tosprogede børn på seks år - heriblandt fem flygtningebørn - har skabt stor furore blandt forældre på Tjørnegårdsskolen i Gentofte Kommune.

Eleverne starter nemlig i 0. klasse næste år, og nu frygter forældrene både forringet undervisning og elevflugt fra skolen.

Jakob Paludan er skolebestyrelsesformand på Ellekærsskolen i Aarhus, som har 85 procent indvandrerbørn. Han forstår godt, at Tjørnegaardsskolens forældre er bekymrede for at der næste år starter 16 tosprogede elever i 0. klasse.
Jakob Paludan er skolebestyrelsesformand på Ellekærsskolen i Aarhus, som har 85 procent indvandrerbørn. Han forstår godt, at Tjørnegaardsskolens forældre er bekymrede for at der næste år starter 16 tosprogede elever i 0. klasse.
Vis mere

Man kunne så godt få den mistanke, at Jakob Paludan, der nu i flere år har været skolebestyrelsesformand på Ellekærskolen i Aarhus, hvor hele 85 procent af børnene er tosprogede, ikke ville have meget til overs for Gentofte-forældrenes bekymringer.

Men så kan man godt tro om igen.

»Jeg kan godt forstå, at de er nervøse. Hvis man bare lukker eleverne ind uden at foretage sig noget, så tror jeg man vil opleve, at man ikke har ressourcer til opgaven,« siger Jakob Paludan.

Forældrene frygter blandt andet elevflugt. Er det realistisk?

»Ja, det mener jeg kan være realistisk. Det oplever vi selv på Ellekærsskolen, selvom vi ligger i den bedste tredjedel på indlæring i hele Aarhus Kommune.«

Men de får kun 16 tosprogede elever. En forælder, som vi har talt med betragter flertallet af børnene som 'ambassadebørn' - altså velstillede udenlandske elever. Der er kun tale om fem deciderede flygtningebørn. Det er jo meget mindre end det, som I oplever?

»Det er rigtigt, men der skal gøres en helhjertet indsats. Hvis ikke der bliver gjort noget, så vil der blive nogle, som taber på det her. Både på skolen, men også på de tilhørende institutioner,« siger Jakob Paludan.

BT har talt med Tjørnegaardsskolens bestyrelsesformand Lars Hylling Axelsson. Han er bekymret for de 16 elevers ankomst, fordi skolen ikke har erfaring med tosprogede elever. Og i endnu mindre grad flygtningebørn.

Jakob Paludan forstår den bekymring og mener, den er helt reel, selvom antallet af tosprogede elever er markant mindre, end det som han selv oplever.

»Hvis ikke de har ressourcerne og de rigtige kompetencer, så bliver det et problem. Så tror jeg, de ender i en situation, hvor de enten må tage sig af de danske elevers behov eller de tosprogede. De kan ikke rumme begge dele,« siger han.

Hvad vil de så opleve?

»Det kan være sådan noget som støj og uro. Og senere grimt sprog, slagsmål og mobning. Det kan ske, hvis der opstår en gruppe, som føler sig udenfor,« siger han.

Jakob Paludan har en række gode råd til Tjørnegaardsskolen og Gentofte Kommune.

»De to allervigtigste ting, er at sikre, at skolen får de rigtige ressourcer og kompetencer. Desuden så skal skolen ruste sig til at sikre en stor forældreinddragelse. Det vil sige, at man skal sikre at de tosprogede elevers forældre kommer til forældremøder og andre af skolens arrangementer. Det er ikke nok at sende en mail. Man skal have fat i dem,« siger Jakob Paludan.

»Vi har desuden fuldstændig nultolerance. Hvis vi oplever mobning eller grimt sprog, så tager vi fat i det med det samme. Det er også vigtigt,« siger han.