‘Børn fanget alene ‘våde, frysende’ uden forældre med kun sig selv og det, de kunne bære, sidder i disse dage på en mark i Roskilde uden plads til deres telte.’

Virakken om forældre, der brokker sig over forholdene for deres poder på Roskilde Festival, var her, der og alle vegne søndag. Og mens de unge på Roskilde Festival formentlig efterhånden har åbnet de første lunkne dåsebajere og fundet en lejr væk fra højspændingsledninger, så er snakken om forældrenes klager til Roskilde Festival ikke slut.

Mandag har Folkekirkens Nødhjælp nemlig - med en god portion humor og ironisk distance - taget de stakkels unger på Roskilde Festival alvorligt. I en video på Facebook med den klassiske sørgelige klavermusik og sort/hvide billeder sætter nødhælpsorganisationen tingene i perspektiv.

»Vi har jo lavet den, fordi vi synes, det er en god anledning til at tale om det, der foregår ude i verden. Der er teltlejre ude i verden, hvor folk ikke kan få et telt, og så virker det lidt sjovt, at man som forælder til et barn på Roskilde Festival kan klage over, at barnet ikke har fået anvist en teltplads. Så det handler selvfølgelig om at perspektivere ud i verden,« siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen til BT.

Mod at sende en SMS med ordet ‘Curling’ til 1911 lover Folkekirkens Nødhjælp at sende tanker til de bekymrede forældre. Til gengæld vil der blive taget 20 kroner fra telefonregningen, som vil gå til verdens fattigste. Og den opfordring er der allerede rigtig mange, der har taget til sig. Lidt før klokken 22 mandag aften havde Folkekirkens Nødhjælp modtaget 60.000 kroner, ved at folk havde SMS’et ‘Curling’.

Og det glæder naturligvis Birgitte Qvist-Sørensen.

»Det er selvfølgelig ikke nogen rekord i et indsamlingsperspektiv, men det er jo ret mange 20-kroner. Så det er vi rigtig glade for,« siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Selvom det kan være hårdt at tage på Roskilde Festival, så mener Folkekirkens Nødhjælp, at man trods alt har det hårdere i de brændpunkter, hvor nødhjælpsorganisationen har sit fokus.

»Det var selvfølgelig en måde at være lidt sjove på og samtidig sætte tingene i perspektiv og sige: ‘Ved I hvad, venner? Kom ind i kampen,« siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Videoen er blevet et kæmpe hit på Facebook og har på kort tid opnået 60.000 reaktioner, delinger og kommentarer.

Pengene fra indsamlingen går direkte til Folkekirkens Nødhjælps arbejde med flygtninge i Jordan, Sydsudan, Uganda og Etiopien.