Lai Yde har gjort sig mange tanker om #metoo. Som terapeut, skuespiller og ledelseskonsulent handler meget i hans liv om grænser. Men han har også selv overtrådt andres grænser. Både på film og hjemme på sit eget stuegulv. Det kan ikke undgås, mener han, for alle mennesker har skyggesider og blinde vinkler

Da han fik ideen, syntes han selv, den var ret god.

Lai Yde skulle være vært på TV3-programmet ’Til middag hos’ og skulle finde på en overraskelse til de tre gæster, der var inviteret til middag hos ham.

Han har før talt åbent om både tantrasex og sin egen spiritualitet, og nu ville han give sine middagsgæster en oplevelse.

Derfor besluttede han at give sin kæreste en kropsorgasme – på stuegulvet, mens de tre gæster så på fra hjørnesofaen.

Da middagen var spist, kaldte han på sin kæreste, som kort efter lå på stuegulvet iført bikini. Lai Ydes hænder bevægede sig få centimeter over hendes hud, indtil hun skælvede. Og kom.

»Jeg havde planlagt det længe inden, jeg mødte de andre deltagere i programmet,« siger han. Dengang syntes han, at ideen var god, men i dag, fem måneder efter at den spektakulære middagsunderholdning blev vist på TV3, er han blevet klogere.

»I mit univers er det altså helt almindeligt og uskyldigt. Men når man sidder med en grevinde, en liberal politiker og en standupper, sååå ...« (gæsterne var grevinde Cath Danneskiold-Samsøe, folketingspolitiker Laura Lindahl og komiker Heino Hansen, red.)

Resultatet var tre middagsgæster som følte, at deres grænser var blevet overskredet, og det var bestemt ikke Lai Ydes mening.

Faktisk mener han, at det hører til sjældenhederne, at han kommer til at gøre præcis dét.

I dag ville han ønske, at han havde stoppet forestillingen. Men han har intet imod at tale om den aparte middagsunderholdning. Faktisk synes skuespiller Lai Yde, som i dag laver lederudvikling og i høj grad lever af at lære mænd at passe på andre menneskers grænser, at emnet er så interessant, at der SKAL tales om det.

Kemien var tydelig da Mie Moltke og Lai Yde mødte hinanden i ’Vild med dans’ i 2007. Efter programmet blev de to kærester. Foto Mogens Flindt
Kemien var tydelig da Mie Moltke og Lai Yde mødte hinanden i ’Vild med dans’ i 2007. Efter programmet blev de to kærester. Foto Mogens Flindt
Vis mere

Hippieenklaven i 2920

Lai Yde er en blød mand i blødt tøj, der lever vegansk, bruger ord som chakra og spiritualitet med største naturlighed, mens han presser sin appelsinjuice og tegner modeller på et A3-ark med en rød sprittusch. Siden han i 2007 kom på tv i ’Vild med dans’ og senere blev ugebladsstof, da han stod frem som kæreste til sin dansepartner Mie Moltke, har han arbejdet med grænser i sin virksomhed, Human Direction. Han træner mandlige ledere mellem 45 og 55 år i mental, fysisk, psykisk, seksuel og åndelig energi. Han bruger uddannede skuespillere til rollespil, der skal træne lederne i bl.a. konflikthåndtering, men også til at lære, hvor de seksuelle grænser går, og hvordan man undgår at overtræde dem.

I sladderbladene har der ofte været overskrifter om Lai Yde. Ofte har de handlet om åbne forhold og tantra, som han forklarer er en spirituel søgen, der også inkluderer den seksuelle energi som en metode til udvikling – ligesom meditation.

Det kreative og frigjorte kommer ikke ud af ingenting.

Det er 47 år siden, at Lai Yde blev født i et intellektuelt hippiemiljø. Hans far var professor i sociologi, mens hans mor købte en gammel kasse i Charlottenlund og inviterede sine venner til at bo i kollektiv. Lille Lai blev opkaldt efter en kinesisk revolutionær og gik på lilleskole lidt uden for rigmandsområdet.

»Jeg var ikke ret gammel, da jeg overværede et væddemål derhjemme mellem en bøsse og en lesbisk. Det gik på, om den lesbiske kunne ophidse bøssen. Jeg kan ikke huske, om det lykkedes, men jeg kan huske en gråhåret, cerutrygende lebbe, som gav en akavet lapdance til en bøsse,« siger han med et tilbagelagt grin og kalder i øvrigt sin barndom for ’en smuk tid’.

Selvom man var seksuelt frigjort inden døre, var verden en anden udenfor – i Charlottenlund.

»En af mine bedste venner var milliardarving. Der var en stuepige, der lagde hans Lacoste-tøj frem på sengen om morgenen,« husker Lai Yde.

Han fordømmer ikke den verden. Tværtimod blev han en lille smule betaget af den, og i mange år var hans foretrukne kvinde blond og velhavende.

»Jeg havde smag for overklassepiger, der gik i de der Hunter-gummistøvler og ønskede sig et Skagensbillede. Jeg var en vildbasse, der skulle prøve alt.«

Gøgler i sejlersko

Hans ungdomsliv var sammensat.

»Jeg begyndte i Hellerup Sejlklub og red i min fritid. Samtidig var jeg med i et gøglercirkus som 11-årig, tog rundt i landet, jonglerede og kørte på ethjulet cykel.«

Resultatet af den blandede barndom er Lai Yde, der i dag 47 år gammel, er selvstændig erhvervskonsulent, skuespiller og rådgiver for mandlige ledere. I alle tre funktioner har han med stor interesse fulgt #metoo-debatten både i udlandet og herhjemme.

Hen opdeler ’forseelserne’ i to kategorier.

»Der er blinde vinkler og skyggesider. Blinde vinkler er ting, du overser, og det er ikke i ond mening. Det er f.eks., når en mand går for tæt på en kvinde og bryder hendes intimsfære. De mænd, der gør det, opdager ikke, at de gør noget forkert, men ved hjælp af en lidt større bevidsthed kan de faktisk få en mere positiv omgang med kvinder,« siger han og tænker sig lidt om.

»Det er svært med intimsfæren, for alle kvinder har forskellige intimsfærer – også i forhold til forskellige mænd. Sæt fem mænd op på en række, og en kvinde har fem forskelige intimsfærer. Det er klart, at Clooney-typen får lov at komme lidt tættere på end Polle fra Snave,« siger han og eksemplificerer i bedste skuespillerstil.

»Jeg kan f.eks. gå tæt på dig og stå alt for tæt på, uden at det er sexchikane,« siger han og nærmer sig med hastige skridt fra køkkenbordet, hvor han var i gang med at skære appelsiner ud.

»Men jeg kan også stå helt herovre og lave sexchikane på dig,« siger han og kniber øjnene sammen med et ulvesmil fra den anden side af køkkenbordet.

Kvinder overskrider også grænser

»Ofte er det ikke dét, man gør, men derimod måden, man gør det på. Det kalder vi en undertekst.«

Kvinder gør det også, understreger han.

»Det er som regel ikke seksuelt, men de kan komme til at bryde mænds følelsesmæssige sfære. Når Søren er blevet skilt, og Bente kommer hen til ham ved kaffemaskinen på kontoret og spørger til ham, siger hele hans kropssprog: ’Gå væk og lad mig være’, men hun bliver ved.«

Derudover kan kvinder det, som Lai Yde kalder at dissekere mænd.

»De kan dissekere mænd med øjnene. Først giver de dig det her blik,« siger han og kører et hurtigt og køligt elevatorblik, hvorefter han vender blikket demonstrativt væk.

»Og så lukker de af for deres energi. Det er svært at formulere, men det kan smadre en mand fuldstændig.«

Skuespiller Lai Yde. Tirsdag den 27. februar 2018.
Skuespiller Lai Yde. Tirsdag den 27. februar 2018.
Vis mere

Skyggesiderne

Men der er også skyggesiderne. Når de små overskridelser bliver til tvangshandlinger, som en mand hele tiden udfordrer sine omgivelser med. Det er her, det uskyldige og ’jeg vidste ikke bedre’ bliver til magtmisbrug.

»Skyggesider involverer altid en smerte. Nogle mænd ser kvinder som sexobjekter, og det er ikke noget, du kan italesætte uden at indlede en krig med netop deres skyggeside,« siger han og nævner Harvey Weinstein, filmmanden som fik hele #metoo-bølgen til at rulle.

»Blinde vinkler er de fyre, du ser i byen i weekenden. De er uskyldige og naive og tager en pige på numsen, men om mandagen vågner de op og er søde og rare igen. Mænd med en skyggeside vågner op om mandagen – og fortsætter. Hos manden med skyggesiden er der noget grundlæggende galt, og der skal et massivt indre arbejde til at ændre det.«

Spørgsmålet er så, om det var en skyggeside eller en blind vinkel, der fik ham til at overtræde sine gæsters grænse, da hans kæreste en aften sidste år lå på stuegulvet og kom i ekstase ved hans ikke-berøringer.

»Det var helt sikkert en blind vinkel, der fik mig i problemer i det program. Det, der er normalt i min verden, kan være dybt krænkende i andres, og dér begik jeg en stor fejl. Men forskellen er, at jeg lærte noget af det,« fastslår han.

Lai Yde tænker længe over, hvordan han skal formulere sin egen skyggeside.

»Min skyggeside handler om vrede. Jeg er vokset op i et hippiemiljø, hvor alle følelser var tilladte – undtagen vrede, ejerskab og jalousi. Jeg har aldrig fået en skideballe af min far, og jeg har aldrig givet Mio en,« siger han om sin seksårige søn Mio, som han har sammen med danseren Mie Moltke.

»Men i modsætning til mig er Mio også så velopdragen, at jeg ikke behøver det,« siger han og ser smilende over på tre store kasser Lego, som står efterladt på stuegulvet.

Det er ikke fordi, han har undertrykt vreden – det kan man slet ikke som skuespiller – mener han. Og man kan heller ikke mærke vreden på ham i dag, som han sidder og drikker sin appelsinjuice og tænker tilbagelænet over spørgsmålet. Men den ligger der et sted, hvor han kan finde den frem, når han skal bruge den, f.eks. som skuespiller.

»Jeg bliver tit castet som skurk og var voldtægtsforbryder i ’Krøniken’. Faktisk tror jeg, at jeg har lavet fire voldtægtsscener i forskellige film. Skal man bruge en gusten fyr i en film, så ring til Lai,« griner han.

Den seneste er filmen ’Holiday’, som netop har haft premiere på en række filmfestivaler i Europa, men som først kommer til Danmark til efteråret. Her spiller Lai Yde en gangsterboss, som er vokset op med en voldelig far uden følelser. Han har svært ved at åbne op for kærligheden, og han betragter kvinder som noget, han kan bruge og smide væk. Det resulterer i en seks minutter lang voldtægtsscene, som Lai Yde indspillede sidste år.

Det er spændende at spille skurk, men det er også hårdt.

»Det er ikke for at forsvare skurken, men jeg kan om nogen forstå, at ingen, der begår overgreb på andre, har det godt, når de gør det. Når jeg spiller den type, går jeg ind i den smerte. I den film, jeg lige har lavet, var det frygt, lyst og afsky for kvinder, der drev ham. Jeg prøver ikke at se det som offer eller skurk, men som et offer, som er blevet til en skurk.«

Tidligere deltagere bakker op om de nye deltagere i ’Vild med dans’. Her er det bl.a. Robert Hansen, Eskild Ebbesen, Lisbeth Østergaard og Lai Yde, der i 2008 mødte op for at se deres efterfølgere danse. Foto Mogens Flindt
Tidligere deltagere bakker op om de nye deltagere i ’Vild med dans’. Her er det bl.a. Robert Hansen, Eskild Ebbesen, Lisbeth Østergaard og Lai Yde, der i 2008 mødte op for at se deres efterfølgere danse. Foto Mogens Flindt
Vis mere

Den sadistiske side

At lege med de hårfine grænser mellem dominans, sex og respekt for kvinder prøvede han i en tidlig alder.

»Jeg havde en amerikansk kæreste, fra jeg var 21, til jeg var 28 år. Hun var gudesmuk og seks år ældre end mig. Hun var flygtet fra USA, fordi hun ikke kunne holde machokulturen derovre ud. Alligevel var den kultur så dybt forankret i hende, at hun ledte efter den hos mig i Danmark. Hun havde en stærk masochistisk side, og det betød, at jeg skulle finde min sadistiske side frem. Jeg skulle dominere hende, selv om jeg ikke anede hvordan, men jeg var absolut frisk på en udfordring. Det var modsætningsfyldt. Selv om hun ikke kunne klare den entydige machokultur og fandt den unge hippie i Danmark, så ville hun alligevel have, at vi flåede hende rundt i hinanden. Men hun er jo langtfra alene, for der er vist solgt 100 millioner eksemplarer af 50 shades på verdensplan,« smiler han.

Da Lai Yde i 2007 deltog i ’Vild med dans’, blev han partner med den rutinerede danser Mie Moltke. Hvor hun havde brugt en stor del af sit liv på at danse og holde fast på de ydre former, havde Lai Yde allerede været godt omkring de indre horisonter. Da de blev kærester, blev det hans tur til at lede sin partner ud i nye seksuelle terræner.

»Jeg tog hende med ind i tantraens verden. Hun var ny og grøn. Jeg er en meget kærlig person, og jeg var meget opmærksom på, at hun havde det godt. Men jeg kan huske første gang, jeg købte billetter til en tantra-festival. Hun blev fuldstændig hvid i hovedet af angst,« griner han.

Kort efter tog de to på en rejse til Indien.

»Jeg tog hende med på en ayurvedisk udrensning i Sydindien. Hun troede virkelig ikke, hun skulle overleve. De smurte en slags kolort i håret på hende, stakkels dansepige, mens jeg lå i fosterstilling og fik sprøjtet varm olie op i røven,« griner han.

Han afviser, at han nogensinde har overtrådt hendes grænser.

»Vi er vokset op i to forskellige verdner, hendes far var politimand i Køge, mens min far var glødende kommunist, og vi havde selvfølgelig to forskellige ideer om, hvad der var rigtigt og forkert. Men jeg tror aldrig, jeg har overtrådt hendes grænser utilgiveligt,« siger Lai Yde og understreger, at de to eks’er i dag er bedste venner.

»Grænser er som en dans. Man skal huske, at der skal to til at overskride grænser: Èn, der gør det, og én, der ikke siger fra. Mie er en stærk pige, som siger fra.«