Prins Joachims salg af Schackenborg Slot har gjort ham upopulær hos danskerne, mens prinsgemalen ikke længere er nummer sjok. Det viser en Gallup-måling.

Mens prinsgemalen ikke længere ligger i bund i kongehusets popularitetsbarometer, så er prins Joachim faldet i danskernes anseelse. Det viser en meningsmåling lavet af Gallup for BT.

Prinsgemalen har siden sidste år overhalet sin yngste søn og svigerdatter og høster 3,6 på skalaen. Det er en markant stigning fra maj 2013, hvor dronning Margrethes gemal blot scorede 3,1.

»Der har jo været meget positiv omtale af ham til hans 80-års fødselsdag. Det påvirker selvfølgelig holdningen. Men mange har i de senere år fået øjnene op for, at han giver nogle nye impulser og kolorit til kongehuset. Og så er han jo blevet kult blandt mange unge, fordi han er anderledes og gør, hvad der passer ham,« siger Lars Hovbakke, ekspert i europæiske kongehuse, historiker og ekstern lektor ved Københavns Universitet.

Over halvdelen af Danmarks befolkning, hele 52 procent, vender tommelfingeren nedad, når emnet er den tidligere landmandsprins, Joachim.

Han ryddede i sidste uge forsiderne med sit skift af livsbane, da det kom frem, at han havde solgt Schackenborg Slot til en nyoprettet fond, som han og prinsesse Marie er blevet protektorer for. Fonden er blevet til ved hjælp af økonomisk tilskud fra prinsens private venner, familierne Kirk fra Lego, Clausen fra Danfoss og Toosbuy Kasprzak fra Ecco Holding, mens Prins Joachim selv har sat 13 millioner kroner ind i fonden.

Og selv om prins Joachim forklarede, at det var hensynet til familien og især hans to ældste sønner, der var årsag til, at han, prinsesse Marie og deres to fælles børn, prins Henrik og prinsesse Athena, flytter til København, så dumper en del danskere prins Joachims beslutning.

Undersøgelsen viser, at 32 procent svarer »ved ikke« til spørgsmålet om, hvorvidt man ser positivt eller negativt på salget af slottet til fonden, mens 37 procent ser positivt eller overvejende positivt på sagen.

32 procent ser dog negativt på sagen.

Hele 74 procent af befolkningen giver i undersøgelsen udtryk for, at de er enige eller overvejende enige i, at det er en stor gevinst for Sønderjylland, at der bor en kongelig familie på det hvide slot i Møgeltønder.

Ifølge historikeren Jens Lei-Wendel-Hansen handler det især om, at kongehusets fornemste opgave er at være hele landets samlingspunkt.

»Det har betydning, at kongehuset viser, det er til stede i hele landet. Derfor går en flytning selvfølgelig ikke upåagtet hen. Navnlig når det er fra Sønderjylland til København, for sønderjyderne, der jo traditionelt set har haft et meget lokalt forhold til kongehuset med genforeningen, dronning Ingrids ophold på Gråsten Slot og prins Joachim i Møgeltønder, er meget triste over, at de flytter,« mener Jens Lei-Wendel-Hansen, der er redaktør af Årsskriftet Critique.

Heller ikke Lars Hovbakke er overrasket over prins Joachims maveplasker i det kongelige popularitetsbassin.

»Mange har opfattet prins Joachim som en anderledes prins, der boede i provinsen og interesserede sig for landbrug. Det skader hans image, at han nu flytter til København. Fordi nu bliver hans og prinsesse Maries liv mere parallelt med kronprinsparrets,« siger Lars Hovbakke.

Gallup-undersøgelsen viser også, at det i krisetidens Danmark er faldet mange for brystet, at prins Joachim har fået 100 millioner kroner for salget af slottet. Og at han kan se frem til at sætte yderligere et tocifret millionbeløb ind på bankkontoen, når han har solgt de 600 hektar jord, som han har beholdt ved salget. Samtidig med at han opretholder sin årlige apanage på 3,3 millioner kroner.

Hele 53 procent af befolkningen erklærer sig enig i, at det ikke var i orden, at prins Joahcim fik en personlig formue i udbytte af slotssalget.

»Det er fordi, man har den opfattelse, at enten skulle han være blevet i Sønderjylland og passet sine forpligtigelser der. Eller også skulle han have givet afkald på pengene, da han gav afkald på slottet,« siger Lars Hovbakke.

Kongehuset har ikke ønsket at kommentere målingen.