Journalisterne på Århus Stiftstidende er »dybt overraskede« over ny fyringsrunde, der skal mindske avisens udgifter. Op mod 18 redaktionelle medarbejdere ud af 56 forventes at blive afskediget.

Det regionale dagblad Århus Stiftstidende bliver ramt af en ny fyringsrunde.

- Det kommer fuldstændigt bag på os, at man pludselig mener, at man kan undvære en tredjedel af medarbejderne, siger Morten Svith, der er konstitueret tillidsmand for de redaktionelle medarbejdere på Århus Stiftstidende.

Han peger på, at det kun er to måneder siden, at dagbladet sidst skar ned på antallet af medarbejdere. Denne gang bliver der i alt nedlagt 18 stillinger. Ligesom sidst begrunder ledelsen afskedigelserne med dårlig økonomi, men den årsag overrasker tillidsmanden.

- Vi har jo gennem de sidste fire år fået at vide, at vores økonomi faktisk er rigtig pæn, sammenlignet med hvad den har været før, siger Morten Svith.

Torsdag skal han og andre repræsentanter fra medarbejderstaben til møde med ledelsen på Århus Stiftstidende. Det møde håber tillidsmanden kan være med til at skabe mere klarhed over, hvad sparerunden kommer til at indeholde.

- Vi har en masse spørgsmål, og vi forventer at få en masse svar på, hvad det er for en avis, man forestiller sig, at skal laves fremover, siger Morten Svith.

Han fortæller, at medarbejderne umiddelbart ikke har nogen krav med til mødet.

- Vi er nødt er til at finde ud af, hvad det egentligt er, at ledelsens plan handler om, før vi kan tage stilling til, hvad vi synes om den, siger Morten Svith.

Ifølge tillidsmanden vil indholdet i avisen blive ændret, når der bliver skåret journalister fra.

- Selvfølgelig kan man udgive en Århus Stiftstidende med 40 medarbejdere. Det bliver bare en helt anden avis. Man skal bare gøre sig klart, at man ikke laver en bedre Århus Stiftstidende med færre medarbejdere, siger Morten Svith.

I stedet for nedskæringer mener han, at ledelsen i stedet bør fokusere på at blive bedre til at sælge avisen til læserne. Det gør ledelsen ikke nok for lige nu, mener han.

- Man kunne jo forestille sig, at man kunne øge indtægterne ved at sælge flere aviser, end man gør i dag, hvis man gjorde en indsats for det, vurderer Morten Svith.