Det skulle være så billigt at købe ind i Fakta, men de vil så gerne have, du køber lidt dyrere.

Gul betyder i dit supermarked billigt. Sådan har det været i mange år, og forhandlerne bruger det til at tiltrække din opmærksomhed til varer, der er på tilbud netop nu.

Men det er åbenbart ikke altid så ligetil at stole på de gule prisskilte. I Fakta-butikker på Fyn og Sjælland har BT nemlig kunnet konstatere, at supermarkedskædens butikker sætter gule prisskilte på varer, der ikke sælges til nedsat pris.

En Cocio Classic præsenteres eksempelvis til 19 kroner på stort gult skilt, selvom man et andet sted i butikken kan finde se, at den normalt koster netop dét. Seks dåser Fanta Exotic forsøges på samme måde solgt til en pris, der ikke er lavere, end den normalt er.

Se billeddokumentation hér:

Fakta 1a

Driftsdirektør i Fakta, John Hornbech Christensen, erkender, at Fakta tilsyneladende har svært ved at overholde kædens egne retningslinjer om kun at trykke gule prisskilte til varer, der sælges til nedsat pris.

»Jeg kan se, vi har lidt udfordringer, for der er noget her, der ikke passer sammen,« siger han, da BT forelægger ham eksempler fra flere Fakta-butikker, der øjensynligt er lidt for glade for de gule tilbudsskilte.

Fakta har i flere år været plaget et dårligt ry hos kunderne og præsenterede i efteråret en 300 millioner kroner dyr investering, der frem mod 2017 skal relancere Fakta-brandet. En proces der stadig er i sin spæde begyndelse, fortæller John Hornbech Christensen.

Læs også:

»Vi er kommet ret langt i forhold til, hvor vi var engang, men vi har fortsat nogle butikker, der trænger til at få rettet ind,« siger driftsdirektøren.

Omend flere kunder nok vil føle sig snydt, er der nok ikke tale om direkte lovbrud, mener jurist og markedsføringsekspert i Forbrugerrådet Tænk, Jakob Steenstrup.

»Men det er grænsende til vildledning, og jeg vil ikke udelukke, at gule prisskilte på ikke-nedsatte varer kan være vildledende (i juridisk forstand, red.), hvis de alle andre steder i butikken er hvide,« siger han.

»Det at stille det op på et gult skilt er ikke tilfældigt. Man ved fra undersøgelser, at det er et effektivt blikfang. Vi reagerer på det rent psykologisk, og det vil nok gøre, at de fleste vil tænke: 'Hov, der er vist tale om noget særligt hér',« siger Jakob Steenstrup.

Læs også:

Fakta er ifølge eksperten ikke ene om at lave »kreativ« markedsføring, som lige nu ses i flere brancher.

»Det er mit indtryk, at man gør meget fra erhvervslivets side for at få tilbuddene til at se så attraktive ud som overhovedet muligt. Det er der i sig selv ikke noget galt i, så længe det, man oplyser, er reelt. Og der er indimellem desværre eksempler på, at nogen går over stregen og får noget til at se bedre ud, end det egentlig er,« siger han.

Jakob Steenstrup råder den normale forbruger til at fokusere mere på prisen end på farver, tilbudsslogans og hvad, der ellers kan fange øjet.