En ny folkeskole i Varde vækker debat allerede inden den er åbnet, fordi andelen af tosprogede elever ventes at udgøre omkring en fjerdedel.

Distriktet for Frelloskolen, som den nye skole kommer til at hedde, kommer nemlig til at bestå af både Vestparken, Isbjergparken og Lertøtparken, som er de områder i Varde, der har flest indbyggere med anden etnisk baggrund end dansk.

»Jeg tror, integrationen bliver dårligere. Den nye skole skal sætte meget mere fokus på integration. Jeg håber kommunen sætter flere penge af til det,« siger Yasin Akdeniz til BT.

Han har selv har en datter, der skal begynde i skole på Frelloskolen. Han har selv tyrkiske aner, men er født og opvokset i Danmark, og gik selv på en anden skole i byen, hvor andelen af elever med anden etnisk baggrund var lav.

»Dengang brugte man mange resurser på at fremme integrationen, så vi kom ud blandt de danske børn. Os der var tosprogede blev fordelt mellem klasserne. Jeg så gerne, at kommunen igen sørgede for at fordele eleverne lidt mere ligeligt.«

Skolechef i Varde Kommune, Karen Mortensen, oplyser til JyskeVestkysten, at det ikke kan lade sig gøre helt præcist at opgøre, hvor mange elever på den nye skole, der vil have anden etnisk baggrund end dansk, men at det godt kan blive omkring 24-25 procent.

Yasin Akdeniz er tvivlende over for hvorvidt en andel på 24-25 procent holder.

»Jeg tror, der kommer flere. Der er mange indvandrere i det område, den nye skole skal dække,« siger han, der foretrak, at kommunen renoverede en af de gamle skoler frem for at bygge en ny.

Fra politisk hold er der dog ikke umiddelbart vilje til at ændre på beslutningen om den nye skole - heller ikke på distriktet, den skal optage elever fra.

»Jeg kan godt forstå bekymringen, men jeg har ingen ambition om at ændre på skoledistrikterne. Det er jo skolebestyrelsen, forældrene og lærerne, der har vedtaget hvordan skoledistrikterne skal inddeles,« siger Peder Foldager (V), der er formand for udvalget for børn og læring i Varde Kommune.

Han understreger over for BT, at 'anden etnisk baggrund' både dækker over flygtninge og børn fra andre europæiske lande, fra mellemøstlige lande eller tredjeverdenslande.

»Jeg er overbeivst om, at det her kan løse sig. Vi kunne overveje at have modtagerklasserne på en anden skole end Frelloskolen. Det vil få andelen af børn med anden etnisk baggrund en smule ned. I den pædagogiske indlæring vil vi tage højde for, at der er mange børn med en anden baggrund end dansk. Det ser jeg ikke som så stor en udfordring,« siger han.