En 'åbenlys prisfejl' har fået Føtex til at annullere adskillige kunders køb af en bærbar computer. Men det har de slet ikke ret til, slår Forbrugerklagenævnet fast.

I august havde Føtex slagtilbuddet, hvor man kunne købe en bærbar computer fra Acer til 2.199 kroner. Normalt koster en sådan 7.199 kroner. I alt blev der bestilt 160 af dem.

Kort efter bestillingerne var tikket ind hos Føtex, sendte supermarkedskæden dog en mail til køberne af computeren om, at deres køb var annulleret, fordi computerens rigtige pris var 5.000 kroner dyrere. 'En åbenlys prisfejl' og 'en urealistisk pris' har pressechefen for Dansk Supermarked, Mads Hvidtved Grand, kaldt det.

Men at der skulle være tale om en åbenlys prisfejl og urealistisk pris, som Føtex hævder, afviser flere eksperter, BT har talt med.

»Føtex har begået en fejl«

Seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Tina Dhanda Kalsi, mener nemlig ikke, at der er tale om en 'åbenlys prisfejl' i den her sag. Hun mener heller ikke, at prisen virker urealistisk.

Derfor er der ingen grund til at tro, at kunderne har handlet i ond tro, som betyder, at en kunde er bevidst om, at der er en fejl i prisen, men alligevel køber varen til den forkerte pris.

»Hvis Føtex mener, at det er tilfældet, så må de jo dokumentere det. Hvis ikke Føtex kan dokumentere, at forbrugerne har handlet i ond tro, så er Føtex bundet af det her tilbud. Dét, at Føtex har begået en fejl, er deres problem,« siger Tina Dhanda Kalsi til BT.

En af dem, der har fået annulleret sit køb af computeren, er Pernille Solgaard Nielsen, som BT har været i kontakt med. Hun handlede ifølge egen forklaring ikke i ond tro, men alligevel valgte Føtex at annullere købet. Men det kan Føtex ikke bare gøre, mener Tina Dhanda Kalsi.

»Man kan ikke bare som udgangspunkt sige, at forbrugerne er i ond tro til den pris. Det er min vurdering. Om/hvis der så er enkelte forbrugere, som lægger ti computere i indkøbskurven, så kunne man begynde at tænke i, at det er i ond tro. Jeg mener på ingen måde, at Pernille har handlet i ond tro eller har kunnet se, at prisen var urealistisk,« siger Tina Dhanda Kalsi.

Ændrer ikke ved Føtex' beslutning

Tina Dhanda Kalsi bakkes op i sin påstand af teamleder i Forbrugerklagenævnets sekretariat, Simon Kildeby.

Eksperterne påpeger, at forbrugerne skal have computeren til den pris, de bestilte den til, hvis de ikke har haft en anelse om, at der var en prisfejl.

»Hvis man putter en computer i indkøbskurven på en hjemmeside og har afsendt bestillingen, så er der som udgangspunkt indgået en bindende aftale,« siger Simon Kildeby til BT.

Han fortæller videre, at i alt 19 personer har indgivet en klage til Forbrugerklagenævnet over Føtex i sagen på nuværende tidspunkt.

Trods kritikken, så rokker det ikke ved Føtex' standpunkt, fortæller pressechef for Dansk Supermarked, Mads Hvidtved Grand.

»Vi er enige i Forbrugerklagenævnets og Forbrugerådet TÆNK’s generelle fortolkning, men da der i det konkrete tilfælde er tale om en åbenlys prisfejl, så mener vi, at der er nogle andre forhold, der gør sig gældende. Derfor er bestillingerne med rette blevet annulleret. Det er vores vurdering af sagen,« siger han.

BT stillede torsdag en række spørgsmål til Mads Hvidtved Grand om sagen. Her er, hvad han svarede:

Synes du, at det lyder så urealistisk, at en Acer-computer koster 2.199 på tilbud?

»Med de specifikationer computeren har, så ja.«

Men hvis man nu ikke er computerekspert?   

»Efter vores opfattelse er der tale om en åbenlys prisfejl.«

På jeres hjemmeside stod der både prisen og besparelsen. Så kan man da ikke opfatte det som urealistisk?

»Det er stærkt beklageligt, men det ændrer ikke på, at der efter vores opfattelse er tale om en åbenlys prisfejl.«

I skrev, at der åbenlyst var nogen, der havde købt computeren i ond tro, hvor der eksempelvis var et tilfælde med en kunde, der havde købt fire computere. Men Pernille købte kun én computer til sin søn og har ikke synderligt forstand på computere. Synes du ikke, at hun har krav på at få denne computer, når hun ikke har gjort noget forkert?

»Sådan som vi vurderer sagen, så er der tale om åbenlys prisfejl, når den ligger som den gør på markedet.«

I kan vel altid gå ud og sige, at det er en urealistisk pris efter jeres mening. Men det synes kunden ikke. Det er vel et problem?

»Det er stærkt beklageligt. Det ændrer ikke på, at der efter vores opfattelse er tale om en åbenlys prisfejl.«

Det ville nok være urealistisk, hvis computeren havde kostet to kr. Men prisen var 2.199 kr. Hvordan vurderer I, at det er en urealistisk pris?

»Vi vurderer, at det var en urealistisk pris for den computer, og derfor en åbenlys prisfejl.«

Hvor meget skulle den her computer have kostet, hvis prisen ikke skulle være urealistisk?

»Det kan jeg ikke sige. Men med det niveau computeren er på her, så er der tale om en fejl.«

Får Pernille sin computer?

»Nej.«