»Mor, skal du ikke snart i Føtex og købe ind igen?«

Sådan lyder det i mange danske hjem for tiden, for børnene har i den grad taget supermarkedskædens seneste kampagne til sig, hvor kunderne kan samle kort med havets dyr i en tilhørende mappe.

Kampagnen, der kører i både Føtex og Bilka, er en gentagelse af en tilsvarende sidste år, hvor børnene kunne samle kort med alle mulige andre dyr. Hver gang en kunde køber varer for 100 kroner, får han eller hun fire dyrekort.

Men successen i år er blevet så stor, at en gruppe forældre nu klager til forbrugerombudsmanden over, at det er for svært at få fat i samtlige dyrekort.

»Man bliver stillet i udsigt, at det er realistisk at samle alle 140 kort, men det er det efter min mening ikke. Vi har brugt 32.000 kroner og har derfor modtaget 320 pakker med samlekort, og vi mangler stadig seks specialkort i hver af børnenes mapper,« siger Joan Vedel Andersen, som har kørt to samlemapper til sine børn, til Jyllands-Posten.

Sagen er, at der ikke bliver trykt lige mange af alle kort. 30 af de 140 samlekort, som skal til for at fylde en mappe, er såkaldte specialkort, som der ifølge Dansk Supermarkeds oplysninger til Jyllands-Posten er et af i hver fjerde pakke. Altså er hvert 16. samlekort et specialkort. Supermarkedsgiganten har fået produceret fem mio. specialkort og 80 mio. almindelig samlekort.

Men Joan Vedel Andersen blev så vred og utilfreds over at opdage, at hendes børn ikke fik fyldt deres mapper, selv om hun købte stort ind i Føtex, at hun gik til tasterne og skrev en klage til forbrugerombudsmanden.

Den ligger på nettet, hvor over 500 personer allerede har skrevet under på den.

Hos Dansk Supermarked er man overbevist om, at kampagnen holder sig indenfor lovens grænser.

»Vi er ikke blevet forelagt noget fra Forbrugerombudsmanden og ved af gode grunde ikke, om vi bliver det. Vi er naturligvis helt overbevist om, at kampagnen holder sig fuldstændig inden for lovgivningen og overholder god markedsføringsskik,« skriver presseansvarlig Mads Hvitved Grand i en mail til Jyllands-Posten.