Børn mangler viden om menneskerettighederne, mener organisationer, der står bag undersøgelse blandt skolebørn.

København. Det er i orden, at politiet bruger tortur, hvis det kan forhindre et terrorangreb.

Den holdning deler flere af landets skolebørn. Således erklærer fire ud af ti børn i en ny undersøgelse sig enige eller meget enige i udsagnet.

Institut for Menneskerettigheder og FN's børneorganisation, Unicef, står bag undersøgelsen, der er lavet blandt 1055 skolebørn i alderen 12 til 16 år.

Cecilia Decara, der er specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder, kalder det bekymrende.

- Det skal sammenholdes med, at halvdelen af de danske børn og unge ikke kan nævne en eneste menneskerettighed, når de bliver spurgt om, hvilke menneskerettigheder de kan komme i tanke om.

- Det er bekymrende ud fra et demokratisk dannelsesperspektiv. Vi har en selvforståelse af, at menneskerettigheder gennemstrømmer folkeskolen. Men sådan er det altså ikke, når man spørger børn og unge, siger hun.

I undersøgelsen er der lidt flere drenge end piger, der synes, tortur er i orden i bekæmpelsen af terror.

I 2014 blev skolebørn stillet samme spørgsmål. Siden er opbakningen til tortur steget. I dag er det 42 procent, der synes det er i orden, mens det var 34 procent for tre år siden.

- Terror fylder mere i den offentlige debat i dag. Det er måske også derfor, man tænker, at politiet må få alle de beføjelser, de kunne have brug for, siger Cecilia Decara.

Børn- og ungechef i Unicef Anne-Mette Friis er også bekymret over svarene.

- Det er ærgerligt. Det vil aldrig nogensinde kunne forsvares i et demokrati. Det er en af vores grundlæggende rettigheder, siger hun.

Ifølge undersøgelsen svarer hvert femte barn, at det ikke har nogen viden om FN's verdenserklæring om menneskerettigheder.

Det er flere end for tre år siden. Men der er stadig for mange, der ikke kender rettighederne, lyder det.

- Børn og unge, der kender deres rettigheder og pligter, står bedre. Skolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre, siger Anne-Mette Friis.

Institut for Menneskerettigheder og Unicef opfordrer derfor til, at der kommer øget fokus på rettighederne i folkeskolen. Desuden skal lærerne klædes bedre på til debatten om rettighederne.

/ritzau/