NetAvisen kan afsløre, at flere fitnesscentre bruger Anti Doping Danmarks sure smileyer til at reklamere for deres center.

Fitnesscentre, der ikke er medlem af Anti Doping Danmark, får en sur smiley, som skulle gøre dem mindre attraktive.  Det er lovpligtigt at hænge smileyen op i indgangen til centrene. Stik imod intentionen er der dog flere centre, der bruger den sure smiley som reklame, viser en rundspørge, som NetAvisen har foretaget, hvor vi har været i kontakt med 17 fitnesscentre.

En af dem er Anger Management Gym. Direktør i centret, Ali Ahmed El Safty, er godt tilfreds med den sure smiley, som centret har.

»Vi har faktisk brugt den flere gange som reklame på Facebook. Der er jo mange, som ikke gider at blive hevet ud til en dopingtest og på den måde mistænkeliggjort,« forklarer han.

Anti Doping Danmark kommer ikke forbi til dopingkontrol, når man har en sur smiley. Ali Ahmed El Safty anerkender, at det højst sandsynligt også medfører, at der kommer folk i centret, som doper sig. De har dog en politik om doping:

»Hvis vi opdager det, bliver man smidt ud. Så vi tolerer det ikke,« fortæller Ali Ahmed El Safty.

Vil gerne have dopede atleter

I andre fitnesscentre forklarer man, at den sure smiley bliver brugt til at tiltrække de bedste atleter i landet, hvilket ifølge de centre også vil sige dem, der doper sig.

Det forklarer blandt andre stifteren af Target Power Gym, Herman Hermansen.

»Jeg vil lave et center, hvor jeg samler alle de bedste i Danmark. Og hvis man vil det, så kan man ikke have anti-doping, for så tiltrækker man ikke dem, der tager noget. Og dem vil jeg gerne have hernede, så vi kan få et godt træningsmiljø,« siger han.

Herman Hermansen understreger dog, at han ikke tager doping selv, og at man bliver udvist, hvis man indtager doping inde i centret.

»Men hvad folk gør i deres egne stuer, må de selv om,« tilføjer han.

Sådan reklamerer centrene

Et eksempel på, hvordan centrene markedsfører sig, kan man læse på forummet bodybuilding.dk. Her bliver en medarbejder i et center spurgt, om der kommer dopingkontrol i hans center.

»Der bliver ingen toiletter – kun plastikbægre med Anti Doping Danmarks logo,« lyder svaret på forummet.

De slags markedsføring undrer ikke idrætsforsker og ph.d. Kasper Lund Kirkegaard, der er ansat i Danmarks Idrætsforbund.

»Det giver jo god mening, hvis man har interesse i at vise, at man har et bestemt træningsmiljø.  Den sure smiley er i deres logik et udtryk for, at her kan du træne i fred og ro.«

Frygten for, at smileyerne kunne blive misbrugt på denne måde, var i sin tid en del af kritikken af smileyordningen, da den blev indført i 2008. Indtil nu har der dog ikke været dokumenteret eksempler på, at det skulle være sket.

 

Denne artikel er skrevet af journaliststuderende fra Roskilde Universitet som en del af et samarbejde mellem bt.dk og Journalistik på RUC.