Eksperterne er enige i, at grundskolen er alfa omega for barnets fremtid. Derfor er der grund til at se sig for, når du vælger den skole, der skal forberede dit barn på et succesfuldt liv.

Karaktertallene er fra 2008/2009 og bygger på skolernes seneste indberetninger til Undervisningsministeriet.

KLIK PÅ BILLEDSERIEN 'DE BEDSTE SKOLE-OMRÅDER' OG SE KARAKTERTALLENE FOR HELE LANDET

Som B.T.s store undersøgelse afslører, er der gabende karakterkløfter både på skole- og kommuneniveau på Danmarks 1550 folkeskoler. Meget ofte hænger de dårlige karakterer sammen med elevernes sociale baggrund, og det kan få store konsekvenser for dit barn at komme ind på en skole, der ligger i den tunge ende af skalaen, mener en ekspert.

 - Undersøgelser viser, at det faktisk kan spores helt op i 35-års alderen, om man har gået på den ene eller den anden skole, så det er ekstremt vigtigt for et menneske at få et ordentligt skoleforløb, siger Niels Egelund, centerleder ved Center for Grundskoleforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Taber lysten til at lære

Ifølge Niels Egelund kan en skidt tid på skolebænken være så ødelæggende, at barnet helt taber lysten til at lære.

 - Den største risiko ved et dårligt skoleforløb er, at man så heller ikke får en ungdomsuddannelse og simpelthen ender med en dårlig lønindkomst, fordi man har fået et så dårligt indtryk af at gå i skole, siger han.

Klik ind på berlingske.dk/infoshop og køb dig adgang til de detaljerede oplysninger om de enkelte skoler . bl.a. karaktergennemsnit, skolens placering på folkeskolernes top 1000-liste, klassekvotienter og økonomi.

Dog understreger Niels Egelund, at man ikke altid kan sætte lighedstegn mellem en skoles karakterniveau og skolens kvalitet i øvrigt. Det er i langt højere grad lærernes engagement og elevernes omgang med hinanden, der bidrager til helhedsbilledet af en velfungerende skole.

 - Man skal først og fremmest gå efter, hvordan stemningen på skolen er, om ledelsen er dygtig, og om skolen har et dygtigt lærerkorps. Men hvis der er rigtig mange tunge sociale problemer på skolen, så vil jeg se mig om efter noget andet, siger Niels Egelund.

En finger i jorden

Han opfordrer derfor forældrene til at stikke en finger i jorden i nærområdetfor at få et bedre indtryk af den lokale skole:

 - Mange forældre i børneinstitutionen og i nabolaget har erfaringer med de lokale skoler, så her er der mulighed for at finde ud af, om den skole, man har udset sig til sit barn, har et godt ry, siger han

Der kan trækkes en lige en linje fra antallet af dumpekarakterer til det faglige niveau, der undervises på i klassen. Niveauet er - ikke overraskende - højere på landets 'stræberskoler'.

 - Det er klart, at lærerne underviser på et lavere fagligt niveau, hvis der er mange svage elever, og det er jo også derfor, at ressourcestærke elever normalt ikke slår sig ned i socialt belastede områder, siger Niels Egelund.

Brug for særlig støtte

Jacob Nielsen Arendt, lektor i uddannelsesøkonomi, Syddansk Universitet, mener, at man især skal kigge skolerne i nærområdet efter i sømmene, hvis ens barn har brug for særlig støtte til skolearbejdet.

 - Det har størst betydning for svage elever at komme i klasse med andre svage elever. Det har en selvforstærkende effekt for de i forvejen svage elever, hvis de klumper sammen på en skole, siger han.

Infoshop

Klik ind på berlingske.dk/infoshop og køb dig adgang til de detaljerede oplysninger om de enkelte skoler . bl.a. karaktergennemsnit, skolens placering på folkeskolernes top 1000-liste, klassekvotienter og økonomi.