Danske bilejere ramt af Volkswagens svindel har måske ret til at få penge tilbage, vurderer FDM. Foreningen er i tæt dialog med den tyske bilproducent om processen.

Knap 91.000 danske bilejere kan være berørt af Volkswagens internationale forureningsskandale, oplyser den tyske bilproducents danske afdeling til Berlingske Nyhedsbureau.

Chef for FDMs økonomiske politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk, afviser ikke, at FDM vil kigge på, om de berørte bilejere skal kompenseres økonomisk af den tyske bilproducent.

»Det er klart, at hvis man får et produkt tilbage, som markant adskiller sig fra det, man har købt og betalt for, så kunne FDM godt forestille sig, at man bliver nødt til at se på, om kunden skal kompenseres,« siger han.

FDM-chefen påpeger, at der tit er behov for at skrue på flere forskellige parametre, når en bil skal forurene mindre, hvilket eksempelvis kan betyde, at bilen yder færre hestekræfter eller kører kortere på literen.

I det tilfælde vil der være tale om et andet produkt, end kunden oprindeligt har købt. Og så kan der være basis for, at man kigger på kompensation til bilejerne, understreger Torben Lund Kudsk.

Den danske pressechef i Volkswagen oplyser mandag, at bilproducenten hurtigst muligt vil finde ud af, om bilerne skal have en teknisk eller softwaremæssig opgradering.

Før den vurdering er truffet ønsker FDM ikke at gå videre med sagen.

»Afhængig af, hvad man finder ud af, så må vi også se på, om det vil være et krav, at de her biler skal på værkstedet og have enten justeret motorstyringen eller måske ligefrem have lavet nogle tekniske ændringer i motoren. Det kan få stor betydning for, hvad det er for en oplevelse af bilen, kunden får tilbage,« siger Torben Lund Kudsk.

På verdensplan regnes 11 millioner biler at være berørt af forureningsskandalen.