Et ovnvindue eksploderede uden varsel hjemme hos en familie fra Rødovre.

For en uges tid siden var Lasse Westi og hans familie ude for en meget ubehagelig oplevelse. Mens Lasses kone Pernille var i gang med at bage, eksploderede glasvinduet i familiens ovn, så glasstumperne fløj ud og havnede over hele køkkengulvet.

»Min kone tog en plade ud af ovnen, satte en ny ind, og så tog hun et par skridt væk. Så lød der et ordentligt brag. Ovnglasset var eksploderet, og der var glasstykker over alt i køkkenet,« forklarer Lasse Westi til BT.

»Det var en ret skræmmende oplevelse. Jeg anede ikke, at en ovn kunne eksplodere på den måde,« tilføjer han.

Heldigvis skete der ikke hans kone noget, men kort tid forinden havde familiens to yngste børn på et og tre år leget i køkkenet lige foran ovnen, og det gør Lasse Westi bekymret:

»Jeg tør slet ikke tænke på, hvis min lille datter havde stået lige ved siden af. Hun var jo blevet blæst omkuld!«

Lasse Westi kontaktede efterfølgende Electrolux, hvor familiens knap fem år gamle ovn er fra, og her fik han tilbudt nyt glas til ovnlågen. Vil han have det monteret af en professionel, skal han dog selv betale de 970 kroner, det koster.

Lasse Westis kollega har også en Electrolux-ovn, der er eksploderet, og derfor er han bekymret:

»Vi har passet godt på ovnen og ikke udsat den for andet end normalt brug, og vi har aldrig haft glasset ude i forbindelse med rengøring, så jeg har svært ved at vurdere, om Electrolux tager det seriøst nok,« siger han.

Hos Electrolux beklager man hændelsen, og forklarer at sprængning af ovnglas forekommer yderst sjældent.

Foto: Privat
Vis mere

»Der kan ske det, at et ovnglas sprænges længe efter, at det er blevet udsat for et stød - man taler da om, at der er opstået spændinger i glasset og disse spændinger så udløses på et senere tidspunkt. En sådan sprængning vil naturligvis virke som uforklarlig for forbrugeren,« forklarer Anette Hald, der er Product Marketing Coordinator i firmaet.

»Uagtet at det glas man anvender til frontlåger på komfurer og ovne er specielt fremstillet til formålet, så vil der være en risiko for, at det kan sprænges - fordi det er glas. Omvendt så har glas indlysende fordele, der samlet set opvejer risikoen, der alt andet lige må siges at være meget, meget lille,« tilføjer hun og oplyser, at Lasse Westi har fået et nyt glas, selvom reklamationsperioden udløber efter to år.

Manden, der oplevede det smadrede glas, har fået et nyt vindue kvit og fri, men skal selv betale en montør, hvis det skal monteres. Hvordan kan det være?

Electrolux indestår naturligvis for fejl og mangler i reklamationsperioden, der strækker sig i to år fra levering. Når et produkt er mere end to år, indestår kunden selv for at dække eventuelle omkostninger til reparation. Selvom vi ikke er forpligtede, har vi den konkrete sag valgt at tilbyde lågeglasset per kulance.

Seniorrådgiver i Forbrugerrådet Helen Amundsen oplyser til BT, at det før i tiden var et større problem, fordi der ikke var tilstrækkelige krav til styrken af glasruden. Men i dag er der krav til, at ruden kan modstå at blive slået med en såkaldt specificeret hammer for at vise, at den kan holde.

»Det virker som om, at produktet ikke er helt i overensstemmelse med standarden, medmindre produktet har været udsat for specielt stress, men det skulle jo helst kunne tåle at transporteres og også at ovndøren lukkes hårdt, netop derfor testen! Og det kan jo helt klart være en meget ubehagelig oplevelse, specielt hvis ovndøren er meget varm, og man står tæt på, eller hvis der er børn i nærheden,« forklarer hun.

Hun kender til et par enkelte klager fra Forbrugerrådets rådgivning fra de sidste par år.

Har du oplevet lignende med din ovn? Send os en besked på 1929@bt.dk