1992: Folketinget vedtager Ørestadsloven, hvori det indgår, at der skal anlægges en »letbane« i København.

1996: Byggeriet af højbanen i Ørestad begynder.

1998: Tunnelboremaskinerne Liva og Betty begynder tunnelboringen fra Islands Brygge mod Stadsgraven, i efteråret fortsætter turen mod Strandlodsvej på Østamager.

2000: Liva og Betty flyttes til Havnegade og begynder boringen mod Nørreport.

2001: Tunnelboremaskinerne fortsætter boringen til Falkoner Allé på Frederiksberg og sætter den sidste ring i februar.

2001: Togsæt fra Italien ankommer i en lind strøm, og det første tog prøvekører i tunnellen mellem Islands Brygge og Lergravsparken i november.

2002: Dronning Margrethe erklærer Metroen for åben 19. oktober klokken 11.30 på Kongens Nytorv. Metroens første etape er fra Nørreport til Vestamager og Lergravsparken.

2002: Forberedelserne til anlægget af Østamagerbanen fra Lergravsparken til Lufthavnen, Metroens tredje etape, begynder.

2003: Metrostrækningen fra Nørreport til Frederiksberg åbner i maj, og strækningen fra Frederiksberg til Vanløse åbner i oktober.

2007: Metroens tredje etape åbner 28. september.

2007: Lov om Cityringen vedtages i Folketinget.

2009: Projektet for Cityringen godkendes af transportministeren, og anlægsarbejdet kan gå i gang.

2011: Etablering af byggepladser begynder.

2012: Tunnelboringen starter og fortsætter indtil 2016. Cityringen åbner i slutningen af 2018.

Metroens passagerer: 415,4 millioner passagerer har kørt med Metroen i de første 10 år. Det svarer til, at hver eneste dansker har kørt med Metroen 74 gange.

Kørte kilometer: 43,5 millioner kilometer har Metroen kørt siden 2002, altså samme distance som at køre 1.085 gange rundt om jorden eller omkring 58 gange til månen tur/retur.

Kuriøst hittegods: Gebis, en dildo og en kunstig arm er nogle af de ting, der er blevet glemt i Metroen.

De sjove indslag: Copenhagen Cooking, DRs symfoniorkester, fastelavn og catwalk er en håndfuld af de events, der har fornøjet passagererne i Metroen de første 10 år.

Kilde: Metroselskabet og Metronyt