Det kan være fristende at pynte lidt på sagerne, når man skal opdatere oplysningerne på ens Facebook-profil, men et amerikansk studier viser faktisk, at vi er meget gode til at holde os til sandheden.

- Jeg er overrasket over opdagelsen, fordi det er en udbredt antagelse, at folk bruger deres profiler til at skabe et bedre image af dem selv, siger psykolog Sam Gosling, der er lektor ved University of Texas, USA, i en pressemeddelelse.

Sam Gosling står bag undersøgelsen af, hvordan vores personligheder fremstår på de populære sociale netværk. En undersøgelse, der bliver præsenteret i tidsskriftet Psychological Science.

- Faktisk peger vores resultater på, at onlineprofiler på de sociale netværk formidler et præcist billede af indehaveren - enten fordi folk ikke at fremstå bedre end de er, eller også fordi det mislykkes, fortæller Gosling. - Det tyder på, at sociale netværk ikke handler om at skabe et positivt spin af folkene bag profilerne. det er snarere et medium, hvor man kan engagere sig i ægte sociale interaktioner - omtrent på samme både som med telefonen, fortsætter Gosling.
Sam Gosling har sammen med sin forskergruppe studeret 236 profiler fra Facebook og det tilsvarende tyske site StudiVZ og SchülerVZ. Forskerne anvendte spørgeskemaer for at undersøge profilernes personlige kendetegn og hvordan de ønskede at være. Derefter blev profilerne observeret af nogle personer, som ikke kender dem. det viste sig, at det indtryk, som de fik, var sandfærdige og ikke påvirket af personens idealer.