Om ganske få dage er det formentlig slut med at gøre et leasing-kup. Weekenden er måske sidste chance.

Skal du lease en bil, skal det være nu, inden regeringen måske allerede mandag fremsætter et lovforslag, der skal gøre det mindre attraktivt at lease biler.
 
- Det vil være fornuftigt at komme ind at lease en bil inden for de næste par dage, før loven træder i kraft, siger Niels Bjørn Jacobsen, direktør i Henrik Larsen Automobiler i Danmark, der leaser biler til privat og erhverv.

Derfor den lave pris
 
Store familiebiler, der koster op mod en halv million at anskaffe, har man de seneste år kunne lease til få tusinde kroner om måneden.

Primært fordi afgiften på leasede biler beregnes på en måde, så de bliver billigere, og fordi registreringsafgiften til staten betales i små portioner over flere år fremfor på én gang, når bilen købes.



Men regeringen meddelte onsdag, at den vil skaffe én milliard årligt til den kollektive trafik ved at sikre, at beskatningen på leasingbiler og demobiler - biler, der købes af bilforhandlere til demonstrationer - nu skal svare til beskatningen på almindeligt solgte biler. Hvor meget det betyder for leasingprisen, er fortsat usikkert.

- Hvis forslaget gør, at prisen stiger med 50 kroner, gør det nok ikke det store. Men hvis det stiger med 1000 kroner, er markedet dødt, siger Ronni Nielsen, der er slagschef for Daugaard Biler.

Rammer private hårdest

Poul Henrik Tvede, administrerende direktør for Europcar, mener, at lovstramningen vil gå værst ud over den private leasing:

 - Vi må til at indstille os på, at det bliver 4-500 kroner dyrere at privat-lease, siger Poul Henrik Tvede.

Niels Bjørn Jacobsen, direktør i Henrik Larsen Automobiler i København, forudser også en drastisk tilbagegang af privatleasing, mens erhvervsleasere må indstille sig på at lease andre biler.

'Rammer det private hårdest'

- Der vil komme en prisjustering, der gør, at det for mange ikke vil være nært så attraktivt at lease en privatbil, som det var før. Samtidig vil folk, der leaser erhvervsbiler måske blive nødt til vælge en billigere bil og finde én, der passer bedre til deres økonomi, siger Niels Bjørn Jacobsen.

Ronni Nielsen tror også, at det vil ramme det private hårdest.

- Hvis prisen for eksempel stiger 300 kroner, så vil det ramme det private husholdningsbudget langt hårdere end et firma, der har 30 biler kørende for sig, siger Ronni Nielsen.

Flere kunder reagerede i går med en vis nervøsitet over regeringens nye politik, oplyser leasingselskaberne:

 - Folk er meget nervøse. Der kom en hel del herind i går for at skrive deres leasingaftaler under, så de var sikre på, at prisen ikke bliver ændret. De er utrygge, så de vil gerne tjekke, at deres papirer er i orden, fortæller Niels Bjørn Jacobsen, der er direktør for Henrik Larsen Automobiler.

Alene i går fik Niels Bjørn Jacobsens to afdelinger besøg af 20-30 personer, der ville sikre sig, at de kunne få deres bestilte leasede biler som aftalt.