En dansk tv-kampagne, som Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag, får stor opmærksomhed i udlandet. 'Hjælp en dansker', lyder budskabet.

»Hjælp en dansker i solen i Thailand, Spanien, Grækenland, Frankrig eller Italien.« Sådan lyder opfordringen i en ny kampagne med tv- og radiovært Mikael Bertelsen i hovedrollen.

Det er Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, der står bag, og formålet er at få lokalbefolkningen på populære feriedestinationer til at huske de danske feriegæster på, at de skal smøre sig ind i solcreme, tage solhat på og holde sig i skyggen.

I fem forskellige kampagnevideoer holder Mikael Bertelsen tv-taler på henholdsvis thai, spansk, græsk, fransk og italiensk og ved sin side står en gruppe danskere, der har fået lidt for meget sol på deres badeferie.

Fokus på problemet med et glimt i øjet

Og nu får solkampagnen stor opmærksomhed i udlandet, fordi den med et glimt i øjet sætter fokus på et stort solproblem. Mange danskere vender nemlig hjem fra ferien i syden med solskoldninger, fordi de bruger solcreme med for lav faktor.

Britiske BBC skriver blandt andet, at det er en humoristisk kampagne, der formår at øge bevidstheden om problemet. Også Le Figaro, der er en af Frankrigs største aviser, omtaler solkampagnen som 'skæv og humoristisk' og opfordrer franskmændene til at hjælpe danskerne med at passe på solen.

Spaniens største avis El Pais har også fået øjnene op for den danske kampagne, og den italienske avis La Repubblica beskriver den som original og opfordrer til, at italienerne hjælper deres 'nordiske venner' med at huske solcremen.

Hver anden bruger for lav faktor

Ifølge en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden er danskerne faktisk gode til at smøre sig ind i solcreme på ferien, men hver anden dansker bruger for lav faktor i forhold til den anbefalede faktor 30 i udlandet.

»Vi glæder os over, at mange faktisk bruger solcreme, men det er ærgerligt, at hver anden bruger for lav faktor. Hud- og modermærkekræft er hyppige kræftformer, men de kan i høj grad forebygges, hvis man følger solrådene om skygge, solhat og solcreme,« fortæller Peter Dalum, projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

I videoen øverst i artiklen kan du se Mikael Bertelsen folde sig ud på thailandsk - videoen er i skrivende stund blevet set over 500.000 gange. De fire andre videoer på henholdsvis spansk, græsk, fransk og italiensk kan ses på helpadane.com.