Der var børn, som var så respektløse, at flere lærere var bange for dem. Børn, der sparkede, slog og overfaldt lærerne, var flabede og forstyrrede så meget, at det var nærmest umuligt at undervise. Og børn, der opførte sig som små reality-stjerner og små mafiabosser. Og en ledelse, der ikke magtede opgaven.

Den oplevelse mødte den nybagte meritlærer, 51-årige Jens Michael Nielsen, da han i efteråret begyndte i sit første faste job på en folkeskole i Taastrup på Københavns Vestegn. Han holdt ud i blot otte dage.

- Jeg er chokeret. Jeg oplever et sted, hvor eleverne har magten. Hvor ledelsen ikke går ind og handler med konsekvens i forbindelse med voldsepisoder. En ledelse, der er usynlig, siger Jens Michael Nielsen, der besluttede at beskrive oplevelserne i sin blog på denoffentlige.dk.

Disciplin

Han står frem med sin beretning på et tidspunkt, hvor uro og mangel på disciplin i folkeskolen bliver diskuteret blandt skolefolk, forskere og politikere. Jens Michael Nielsen mener, at børnene er taberne. I bloggen beskriver han flere af de situationer, som har chokeret ham. Ikke mindst hos skolens 2. klasser:

- Uden for klasseværelset til den ene af 2. klasserne sidder en lille dreng med krøllet, sort hår og store brune øjne. Da jeg passerer ham, farer han op og frem mod mig, så jeg instinktivt parerer med venstre arm oppe foran ansigtet og med højre hånd knyttet til slag.

’Det er bare Kenny,’ forklarer pædagogen mig, da jeg senere spørger ind til, hvem denne voldelige elev er. ’Han går til karate, men vi har sagt, at han ikke må bruge det,’ bedyrer hun.

På lærerværelset møder Jens Michael Nielsen en nyansat lærer, der uden grund er blevet slået af en dreng fra en af 2. klasserne.

- Senere fortæller flere af lærerne mig, hvordan lærere har stået og grædt på lærerværelset over 2. klasserne - og en enkelt fortæller mig, at han ville sige op, hvis han blev pålagt at være vikar der, står der i blogindlægget.

Efter blot 8 dage kvittede Jens Michael Nielsen sit nye, faste job uden betænkeligheder, da han blev tilbudt et syv-ugers vikariat på en skole i Smørum Nedre. Efterfølgende blev han fastansat på en skole i Gladsaxe, hvor han er i dag.

Nogle vil mene, at otte dage ikke er lang tid at give et nyt job. Og at det måske er dine færdigheder som lærer, den er gal med. Hvad siger du til det?

- Jeg sagde op, fordi jeg blev tilbudt et andet job. Hvis jeg havde fortsat på den skole i Taastrup, og var det fortsat sådan der, så ville jeg være gået ned. Så ville jeg også ligge og rasle et sted på en klinik.

Jens Michael Nielsen er enig med både undervisningsministeren og eksperterne i, at den danske folkeskole mangler disciplin.

- Det er sgu forældre og skoleledelse, der er galt på den. Lærerne svigter ikke. De prøver at få det hele til at hænge sammen, men hvis de er blevet overladt til sig selv, fordi der ikke er klare regler og konsekvens, så opstår problemet, lyder det fra en tydeligt oprevet Jens Michael Nielsen, der grundet sin tavshedspligt ikke nævner skolens navn. BT bringer derfor heller ikke navnet.

Til BT siger Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler (K), at han ikke kan genkende det billede, der tegnes af én af hans skoler.

- Det er generelt en god og velfungerende skole med et godt ry i lokalsamfundet, siger Michael Ziegler.