Tidligere Dong-direktør Anders Eldrup frikender sig selv efter el-bil-fiasko og mener ikke, at Dong under hans ledelse investerede for dårligt.

El-biloperatøren Better Places´ konkurs, der kostede Dong 200 mio kr., er det seneste eksempel på, at det statsejede energiselskab har brugt milliarder på det ene fejlslagne projekt efter det andet.

Mere end otte milliarder kroner på mindre end fem år har vores alle sammens energiselskab formøblet på investeringer, der i dag er droppet. Alt fra udenlandske gas-mareridt over det hjemlige fibernet og et elbil-projekt har Dong, som alle danskere er medejere af, kastet milliarder af kroner efter. I dag er alle pengene væk.

Men den tidligere direktør Anders Eldrup, der sad i direktørstolen indtil marts sidste år, afviser, at der under hans tid blev smidt penge efter for usikre projekter. Han ærgrer sig i dag over, at Better Place måtte smide håndklædet i ringen sidste søndag, men Anders Eldrup mener stadig, at el-biler bliver en del af fremtidens transportmiddel:

- Investeringen på 200 mio. kr. i Better Place er, i forhold til de samlede investeringer på mere end 100 mia. i min tid, et forholdsvis beskedent tab. Men det har desværre vist sig, at den teknologi, vi troede på, ikke er den, der satses på. Det er ærgerligt, men jeg tror stadig på, at elbiler vil vinde frem, siger Anders Eldrup til BT.

El-bil-flop

Der var ellers ingen grænser for, hvor stort Better Place skulle være, da det i 2009 blev præsenteret, at Dong skød penge i selskabet. På et pressemøde stod Anders Eldrup sammen med repræsentanter fra Better Place og forklarede, at visionen var 100.000 elbiler inden for få år, og at der i 2020 skulle køre 500.000 el-biler rundt i Danmark. I dag kører der cirka 1400 elbiler rundt i Danmark.

Heller ikke investeringer i f.eks. udenlandske gas- og kulprojekter, som Dong har tabt milliarder på, mener Anders Eldrup ikke, at han kan klandres for:

- Der var ikke nogen mennesker, der på det tidspunkt (hvor man investerede i gas og kulkraft-projekter, red.) kunne se, hvordan verden ville udvikle sig, siger han.

Spredte I jer for meget?

- Det synes jeg ikke. Fibernet arvede vi fra Nesa. Vi besluttede, at det ville vi ikke have, og derfor skar vi det væk ligesom vi skar andre ting væk. Så vi fokuserede vores forretning. Med hensyn til fibernettet, ja, der skulle vi have solgt det hurtigere, siger Anders Eldrup.

Anders Eldrup blev tilbage i marts fyret af bestyrelsen i Dong med formanden Fritz Schur i spidsen. Årsagen var udbetaling af eksorbitante lønninger til fire nøglemedarbejdere, som bestyrelsen mente, at Anders Eldrup ikke havde bemyndigelse til.

Har sagsøgt Dong

Siden har Eldrup sagsøgt Dong, fordi selskabet nægter at udbetale en fratrædelsesgodtgørelse. En sag, som Anders Eldrup ikke ønsker at udtale sig om.

I begyndelsen af året gik den nye Dong-direktør, Henrik Poulsen, ud og slog fast, at det var slut med investeringer i elbiler, gaslagre mv. Investeringer, der bl.a. har gjort, at bestyrelsesformand Fritz Schur i begyndelsen af året måtte gå tiggergang hos finansminister Bjarne Corydon (S), fordi Dongs gæld på ca. 33 mia. kr. betød, at man var i en kreditklemme, hvor man ikke kunne låne penge andre steder end hos finansministeren.

Netop bestyrelsesformand Fritz Schur, der har været formand for det statsejede energiselskab siden 2005, mener Dong heller ikke, kan klandres for de mange fejlslagene investeringer, der er sket under ham som formand.

- Der er ikke grundlag for at påstå, at bestyrelsesformanden har et særligt ansvar for, at vi i nogle tilfælde har truffet investeringsbeslutninger, der efterfølgende ikke udviklede sig som forventet, skriver kommunikationschef i Dong, Karsten Anker Petersen, i en mail til BT og tilføjer, at ’Fritz Schur naturligvis har det overordnede ansvar’

Fritz Schur har ikke selv ønsket at kommentere denne artikel.