En dansk gymnasieklasse har som noget helt særligt fået lov til, at gennemføre et helt skoleår uden at få standpunktskarakterer.  Begrundelsen bag den nye forsøgsordning er, at eleverne vil kunne fokusere mere på undervisningen, når de ikke skal frygte for lave standpunktskarakterer.

»På vores skole er vi meget optagede af, at lave nye tiltag for vores elever, for at gøre dem så dygtige som muligt. Vi tror på, at vi kan opnå bedre resultater, uden hele tiden at måle og veje vores elever med karakterer. I stedet vil vi gerne tale om de udfordringer den enkelte elev har, i stedet for kun at spise dem af med et tal,« siger Pia Nyrig, rektor på Øregård Gymnasium, hvor den karakterløse ordning afprøves.

Men den konklusion falder ikke i god jord hos Niels Egelund, der er professor og centerleder ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet.

Læs også:

»Jeg har meget svært ved at se fornuften i det her, det lyder altså lidt romantisk. Karakterer er jo ikke nok i sig selv, men de er led i den feedback, som elever har brug for. Derfor kan jeg slet ikke forstå tiltaget,« siger Niels Egelund til BT.

Niels Egelund er professor og centerleder ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet. Han er tror ikke på, at man kan styrke elevernes faglighed ved at droppe karaktererne.
Niels Egelund er professor og centerleder ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet. Han er tror ikke på, at man kan styrke elevernes faglighed ved at droppe karaktererne. Foto: Marie Hald
Vis mere

Forsøgsordningen bliver afprøvet på en 1. g. klasse på 33 elever fra Øregård Gymnasium. Normalt får danske gymnasieelever et indblik i deres faglige niveau to gange årligt, i form af såkaldte ’standpunktskarakterer’. Det er netop disse karakterer der nu sløjfes på Øregård Gymnasium i Hellerup.

Rektor Pia Nyrig mener ikke, at eleverne kommer til at savne standpunktskaraktererne. Hun vil derimod gerne diskutere, hvorvidt de midlertidige bedømmelser gør mere skade end gavn.

Læs også:

»Første gang man får de her standpunktskarakterer er allerede efter tre måneder. Hvor meget er det lige man kan bedømme eleven på efter så kort tid? Vores elever ved jo godt, om de klarer sig godt eller dårligt i de enkelte fag,« siger Pia Nyrig.

Niels Egelund er lodret uening i, at danske gymnasieelever ikke nyder godt af, at blive målt på karakterskalaen.

»Karaktererne har jo en værdi i sig selv, fordi eleverne kan se hvilket niveau de befinder sig på rent fagligt i forhold til de forventninger, der stilles til dem. I udlandet får elever jo karakterer allerede fra 1. klasse i folkeskolen, men her i Danmark er vi lidt bange for bange for at blive målt og vejet. Det bliver da spændende at se om der er sket en forbedring når året er omme, men det tvivler jeg altså stærkt på, at der gør,« siger Niels Egelund.

Læs også:

Men at karaktererne skulle være en nødvendig del af elevernes udvikling, vil rektoren på Øregård Gymnasium ikke acceptere.

»Den præmis køber jeg slet ikke. Til gengæld tror jeg på, at vi kan styrke eleverne ved at have endnu mere faglig feedback. Derfor vælger vi også, at holde fem individuelle samtaler med hver elev, i hvert enkelt fag. Det er første gang det bliver gjort i Danmark,« fortæller Pia Nyrig.