En kosmetik-krig er brudt ud mellem Matas og den fransk-ejede Sephora-kæde, der åbner endnu en kæmpebutik i Danmark. Og det vil nok kunne mærkes hos Matas, forklarer forbrugerøkonom.

I 68 år har danskerne været vant til at gå i Matas, når der blandt andet skulle købes kosttilskud, rengøringsmidler, shampoo og kosmetik. Men de senere år er den gamle materialist-kæde blevet udfordret på hjemmebanen. Først af den danskejede kæde Normal, der slog dørene op i 2013, og som ved hjælp af parallel-importerede varer fra andre EU-lande kan presse priserne helt i bund.

Og nu er den franske kosmetik-gigant Sephora også begyndt at puste Matas i nakken. Sephora har de seneste år åbnet flere butikker i Danmark, blandt andet på Strøget i København. Og det går åbenbart så godt, at kæden har besluttet at satse mere på Danmark. Onsdag meddelte Sephora, at man åbner flagskibsbutik nummer to i Aarhus - en kæmpe butik på hele 438 kvadratmeter.

Det gik tilsyneladende ikke Matas’ næse forbi, for torsdag var Matas klar med et modsvar og oplyste, at Matas vil åbne sin hidtidige største butik på hele 529 kvadratmeter i Rødovre Centrum.

Ifølge forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen vil kampen mellem de to butikker nok betyde, at Matas kan ende med at tabe nogle kunder:

»Der er en fællesmængde af varer, men de overlapper ikke helt hinanden. Matas har det hele, mens Sephora har knap så bredt et udvalg. Sephora går selvfølgelig efter nogle kunder, som godt kunne gå i Matas - men der kan også være andre grunde til at gå i Matas, fordi de har flere ting«, siger hun og påpeger, at Matas blandt andet har produkter som helsekost og ting til børn, mens Sephora er mere kosmetik og derfor nok henvender sig til et yngre publikum.

Helt ubekymret skal Matas dog ikke være for konkurrencen, som den danske kæde nok vil få at mærke.

»Der kan godt være plads til begge to, men man kan sagtens forestille sig, at det vil få en negativ indflydelse på Matas' størrelse, og at den ene vil tabe markedsandele til den anden«, tilføjer hun.

Men skal forbrugerne være bekymrede for, at de måske snart skal vinke helt farvel til de stribede produkter og Matas?

»Nej, jeg ville ikke ligge søvnløs over det. Det kan sagtens være, at Sephora tager nogle kunder fra Matas, og det må de jo gerne, for der er fri konkurrence, men jeg tror, der er plads til dem begge. Men der er nok grænser for, hvor mange butikker der er plads til alt i alt,« siger Ann Lehmann Erichsen, der tilføjer, at det er begrænset, hvor loyale danske kunder er over for butikker.

Det, som kunderne er mest interesserede i, er gode priser, siger hun.

Det har Matas også opdaget, og allerede sidste år fortalte kæden, at den har kunnet mærke konkurrencen fra Normal. Det var især konkurrence på de såkaldte ’mass beauty’-varer, som kunne mærkes – det vil sige de daglige skønhedsprodukter til personlig pleje. Og det førte til, at Matas lavede et fast lavprissortiment.

»Vi er slet ikke udfordret på vores kernekunder, men vi er udfordret på den del af kunderne, som i forvejen ikke var så loyale over for Matas - dem har vi haft lidt sværere hos,« udtalte administrerende direktør Terje List til Ritzau Finans.