Bøf, sauce og softice har i mere end 33 år været en stor succes på Jensens Bøfhus’ mange restauranter. Den kendte familierestaurant har i flere år kæmpet med store tab og dårlig omtale, og står nu tilbage med et samlet underskud på 130 mio. kroner siden 2013.

Ifølge branding-ekspert Andreas Hansen skyldes den negative udvikling for Jensens Bøfhus, at alt for mange ting er gået galt på en og samme tid. Og det har skadet deres brand.

»Jensens Bøfhus har på produktniveau og kvalitetsniveau ikke flyttet sig, og heller ikke fulgt med tiden. De har tidligere været kendt for at levere god kvalitet til skarpe priser. En familieoplevelse med tag-selv softice til børnene og bøffer som almindelige danskere har råd til. Sideløbende er udbuddet af kvalitets mad og gode restauranter eksploderet i Danmark. Konkurrencen er blevet skærpet,« forklarer Andreas Hansen, der er direktør og managing director for reklamebureauet MKTG.

Den store konkurrence har betydet færre kunder hos Jensens Bøfhus, der har 44 restauranter på landsplan. Hele bøf-konceptet er de heller ikke alene med længere.

»En restaurant som Mash sætter barren rigtig højt for kvaliteten af kød. Og Jensens Bøfhus har ikke fulgt med på menukortet, og så begynder det at gøre ondt på produktniveau. Kunderne er mere bevidste om kvalitetsforskelle, og hvad de får på tallerkenen. Og det er farligt for Jensens Bøfhus,« siger Andreas Hansen.

Det har dog ikke kun været konkurrencen, som har sat det store bøf-imperium under pres. I 2014 kom Jensens Bøfhus i en såkaldt shitstorm, da de begav sig ud i en, nu berygtet, navnestrid med den lille nordjyske fiskerestaurant, Jensens fiskerestaurant.

I kølvandet på shitstormen samlede mange tusind danskere sig på talrige Facebook-sider, der alle havde samme budskab. ‘Boykot Jensens Bøfhus’.

»Det betyder bare, at de får en negativ opmærksomhed, som de også skal kæmpe mod. Det er noget, der brænder et brand op. Det er sindssyg kritisk for virksomheder at havne i shitstorms. Jensens Bøfhus kæmper også med online-anmeldelser og kritik på de sociale medier, hvor det hele går rigtig stærkt. Her er der nogle kunder, som falder fra, fordi de ikke længere kan identificere sig med brandet. Og det har de ikke brug for lige nu,« fortæller Andreas Hansen og fortsætter:

»I medierne har man kontinuerligt kunne læse om, at ejeren har solgt sine ting og haft hele kæden til salg i en længere periode. Det er ikke et godt tegn. Lidt ligesom hvis en ejendom har ligget til salg på markedet i meget lang tid. Den bliver mindre attraktiv, fordi køberne bliver skeptiske.«

En ny ledelse og en potentiel ny begyndelse

Selvom det nye regnskab for Jensens Bøfhus viser, at hele koncernen har kørt med underskud i fire år i træk, så er brandet ikke nødvendigvis skadet for evigt.

»Man er ikke skadet for evigt, men det er klart, at når man ser folkebevægelser som “Boykot Jensens Bøfhus” på Facebook, så tager det lang tid at komme ud af det igen. En god bøf dagen efter ændrer ikke det hele,« siger Anders Hansen.

Ejeren af Jensens Bøfhus, Palle Skov Jensen, fortæller til Børsen, at han tror på, at forretningen giver overskud i 2018. Han skal heller ikke længere selv stå i spidsen for sine 44 restauranter, men har i stedet hyret Dorte Gleie, som er tidligere adm. direktør i Den Blå Planet, til tage ansvaret for den daglige drift. Ifølge branding-ekspert Andreas Hansen kan en ny ledelse netop være løsningen for Jensens Bøfhus, men det kræver, at de begynder at tænke virksomheden i andre baner end tidligere.

»En ny ledelse kan med et andet syn og en ny strategi være det, der skal til. Vi har tidligere set, hvordan andre brands med samme problemer kommer igennem deres udfordringer. Det kræver man tænker anderledes, og det skal man være indstillet på,« siger Andreas Hansen.