Ikke mange eksperter vil søndag udtale sig om, hvorfor motorvejsbroen på Helsingørmotorvejen sent lørdag aften styrtede sammen for øjnene af bilister og håndværkere.

Christos Georgakis er professor på Institut for Byggeri og Anlæg på DTU, Sektionen for Bærende Konstruktioner. Som en af de eneste udtaler han sig om lørdagens dagens ulykke.

Se billederne: Bro kollapset over Helsingørmotorvejen

- Jeg er ikke klar over, hvor fejlen ligger. Men det virker som om, det er stilladset, der har været problemer med, det har nemlig en støttende funktion i byggeriet. Konstruktionen ser robust ud, og designet er godt, så det er ikke åbenlyst for mig, hvorfor det er sket, siger professoren.

Det er sparsomt med oplysninger om ulykken på nuværende tidspunkt, men politiet har nu afsluttet de tekniske undersøgelser på stedet.

Professoren fortæller dog, at ulykken skete, mens betonen blev støbt - det mest kritiske tidspunkt i byggeprocessen. Betonen var ved at blive støbt på den ene side af broen og var ikke støbt på den anden side, da brokonstruktionen pludselig kollapsede. Det er uundgåeligt med lige fordeling af vægten, når man støber, fordi man ikke kan støbe i begge sider på samme tid. Men det skal stilladset kunne holde til, siger professoren.

Efter bro-kollaps på motorvej: Sådan kommer du igennem trafikken mandag morgen

Christos Georgakis mener, at de nemt kunne fortælle noget mere om ulykken, hvis det var åbenlyst, hvad der var sket. Det er dog ikke tilfældet, og derfor er videre undersøgelser nødvendige. Christos Georgakis påpeger ifølge DR, at et kollaps som dette ikke burde kunne ske i Danmark.

Måske set før

I 2006 kollapsede en motorvejsbro i Nørresundby ved Aalborg, og en mand mistede livet. Dengang viste undersøgelser, at det skyldtes et for spinkelt stillads. Der kan dog gå et par måneder, før offentligheden får at vide, hvad ulykken lørdag på Helsingørmotorvejen konkret skyldes.

BT har søndag forsøgt at få en udtalese fra CG Jensen, som er hovedentreprenør på broprojektet, men firmaet henviser til Vejdirektoratet. Hos Vejdirektoratet - der er ansvarlig for byggeriet - fortæller anlægsdirektør Jens Holmboe, at en støbeform er gået i stykker.

- Vi ved, at det skete i forbindelse med støbningsarbejdet, for der er en form, som er gået i stykker, men hvordan det kunne ske, må vi vente på undersøgelserne for at kunne sige, siger Jens Holmboe til jp.dk