Sjusk og mangelfuld kommunikation går ud over patienternes sikkerhed. For de praktiserende læger står på bar bund, hvis patientjournalerne - de såkaldte epikriser - er fuldstændig uforståelige efter kontakt med 1813-akuttelefonen.

Det er vigtigt, at de praktiserende læger får en grundig og korrekt orientering om, hvad deres patient har talt med vagtlægen om uden for den praktiserende læges åbningstid, mener Peter Torsten Sørensen, læge og direktør i Dansk Selskab for Almen Medicin.

- Hvis lægen får en velbeskrevet epikrise, har han eller hun mulighed for at følge op på sin patient senere. Det kan lægen ikke, hvis vedkommende ikke ved, hvordan handlingsforløbet har været. Så står den praktiserende læge på bar bund, siger han.

Peter Torsten Sørensen mener, at det kan gå ud over patientsikkerheden, hvis en patients journal er smækfyldt med fejl og næsten ikke er til at læse.

Har du haft en dårlig oplevelse med 1813, og vil du dele din historie med os? Så skriv en mail til camk@bt.dk

- Når patienter bevæger sig rundt mellem instanserne i sundhedssystemet, falder de mellem to stole, hvis sundhedssystemet ikke kommunikerer ordentligt. Det er vigtigt for patientsikkerheden, at kommunikationen er i orden, for ellers får patienter ikke den rette behandling, siger han.

De tre eksempler på epikriser, som BT bringer i dag, lever langtfra op til standarderne for en ’god’ epikrise.

- Det er den rene ’jammerdal’. Epikriser har altid været fåmælte, men har en klar stringens og struktur. De her tre eksempler er bare rodede, siger Peter Torsten Sørensen.