Endnu et firmakollaps har ramt den danske møbelbranche, og det bliver nok ikke det sidste, vurderer en ekspert. Men selvom mange danske møbelvirksomheder nærmest har brug for kunstigt åndedræt, tjener andre i branchen millioner. Men det er der en god forklaring på.

Danskerne er tilsyneladende begyndt at svigte en god, gammel klassiker.

Winge Møbler i Ikast, som i årevis har leveret den klassiske skænk med overskab til forhandlere, er nemlig gået konkurs, skriver Retail News.

Dermed er firmaet kommet med i slipstrømmen af andre danske møbelforretninger, der enten er lukket eller har blodrøde tal på bundlinjen.

I januar kom det frem, at møbelkæden 123 Lagersalg var gået konkurs med en gæld på 10 millioner.

Hansen Møbler, der har til huse i Randers og Aarhus, gik konkurs i sommer.

Og kigger man på nogle af møbelmastodonterne herhjemme, ser det heller ikke for godt ud for flere aktører. Det Jysk-ejede selskab ID-design, som står bag Ilva og Idemøbler, har offentliggjort, at underskuddet for 2015/2016 ender på 152 millioner. Daells Bolighus har ifølge Finans.dk ikke haft overskud siden 2007. Siden dengang har kæden samlet tabt 140 millioner kroner.

Bruno Christensen, der i 52 år har fungeret som konsulent og foredragsholder for danske butikskæder, forklarer, at møbelkæder i den traditionelle mellemklasse har fået et støvet image.

»Dansk detailhandel gik i sort i 2008 og 2009 på grund af finanskrisen. Siden er nogle forretninger aldrig kommet op i gear igen, og der er konkurrence fra nethandel og store supermarkeder. Men dele af møbelbranchen er samtidig meget træg. De har ikke været i stand til at forny deres vareudvalg, der har været det samme i 10-15 år,« siger Bruno Christensen.

Vil vi overhovedet se traditionelle møbelforretninger i fremtiden?

»Ja. Men det bliver i meget begrænset omfang. Mange møbelkæder i mellemklassen vil blive knust af konkurrenterne,« siger Bruno Christensen.

Det hører nemlig med til historien, at selvom flere møbelforretninger nærmer sig dødskramperne, så har andre i branchen kronede dage.

Ikeas seneste overskud lyder for eksempel på 269 millioner kroner, og designkæden Bolia havde i 2015/2015 et rekordår med et overskud på 65,9 millioner.

»De kriseramte møbelbutikker henvender sig til de lidt ældre. Men de er ikke på boligmarkedet så ofte som de unge, og de fornyer derfor ikke deres interiør så tit. De ældre rejser og tager på restauranter i stedet. De unge familier tager i Ikea. De har smart design til utrolig lave priser, og det er let for de unge at blive fuldt udstyret til rimelige penge,« siger Bruno Christensen.

Derudover forklarer eksperten, at der er kommet gang i folks købelyst igen efter finanskrisen.

»Det gør, at det er yderfløjene, der har succes, og ikke kæder i mellemklassen. Det billige, der stadig er smart og pænt, og så det dyre, som mange igen har råd til eller gerne vil spare op til. Møbelkæder som Hay og Ikea har samtidig tilført andre ting og nips i sortimentet for at sikre, at kunderne kommer oftere. Og har fulgt med tiden med deres designs,« siger Bruno Christensen.

BT har forsøgt at komme i kontakt med Winge Møbler for en kommentar til firmaets konkurs. Det har foreløbig ikke været muligt.