Handelsstandsforeningen i Aars gjorde det helt rigtige, da de ændrede holdning og valgte at beholde 'Danmarks grimmeste juletræ'.

Det vurderer brandingekspert og lektor ved CBS, Mads Mordhorst.

»Branding handler jo om at adskille sig fra konkurrenterne. Og det må man sige, de har haft held med i Aars. Alle juletræer er jo stort set ens over hele landet, bortset fra deres grimme juletræ,« siger han.

Handelsstandsforeningens første tanke var ellers at få træet fjernet, da kommentarer som 'de må have været spritstive, da de valgte det træ' og 'sikke et juletræs-skræmsel' poppede op på Facebook, og flere af byens erhvervsdrivende begyndte at kræve det fjernet. Men en modbevægelse og den megen opmærksomhed fik bestyrelsen i Handelsstandsforeningen på andre tanker.

»Hvis de havde fjernet det, ville de have mistet den brandingeffekt. Folk ville også have tænkt 'ej, er det ikke lidt sølle?'. Ved at beholde træet viser de derimod, at de har humor, og det er tit et godt udgangspunkt for branding,« fortæller Mads Mordhorst.

Han mener dog ikke, at Aars vil opleve et langvarigt boost, fordi byen nu kan smykke sig af at have 'Danmarks grimmeste juletræ' - om ikke andet så uofficielt.

»Man skal passe på med at overvurdere de langsigtede effekter. Det grimme juletræ får næppe turister og investorer til at valfarte til Aars, men de har fået skabt sig et navn, og det skaber mulighed for god branding,« siger Mads Mordhorst.

Foto: Kop&Kande Aars
Vis mere