Novo Nordisk skovler penge ind med deres helt ekstraordinært succesrige produkter mod diabetes. Koncernen tjener mere end 58 mio. kr. dagligt, og virksomheden er nu den mest værdifulde danske virksomhed.

Men den nuværende imponerende indtjening er pebernødder, hvis Novo Nordisks adskillige potentielle kommende megaprodukter slår igennem.

I Novo Nordisks laboratorier bliver der arbejdet hårdt på, at forberede et middel mod fedme, som kan hjælpe stærkt overvægtige personer med at smide de overflødige kilo.

Derudover arbejder Novo på et insulinprodukt, som kan indtages i pilleform. I øjeblikket er koncernens mest populære produkt Victoza, som er et insulinmiddel til diabetikere. Selvom produktet er så skånsomt som muligt for patienterne, så skal det, som alle andre insulinmidler, sprøjtes ind en gang om dagen.

Hvis Novo Nordisk kan overkomme de vanskeligheder, der er ved at udvikle insulin på pilleform, så står koncernen overfor et produkt, der kan tjene så mange penge ind, at de færreste kan forestille sig det.

- Det ville være en 'gamechanger'. Det er svært at sige hvad potentialet er i det, men hvis man vitterligt kan erstatte insulinindsprøjtninger med en pille, så snakker vi måske 40-50 mia. kr. om året i omsætning, siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank og ekspert i Novo Nordisk.

Insulin i pilleform har dog relativt lange udsigter. Det er også usikkert hvor effektivt midlet vil være. I mellemtiden arbejder Novo Nordisk på to andre insulinprodukter, som også har et indtjeningspotentiale på mange miliarder kr.

- Novo Nordisk klarer sig fantastisk godt og er også kendetegnet ved at have en 'pipeline' (kommende produkter, red.) som er meget interessant, forklarer Søren Løntoft Hansen.

Novo Nordisks meget omtalte fedmemiddel er faktisk allerede klart.

- Midlet mod fedme er i virkeligheden det samme middel, som Novo Nordisk har haft stor succes med til at behandle diabetes. Stoffet Victoza, som sprøjtes ind, har vist sig at være appetitnedsættende. 500 mio. mennesker verden over er stærkt overvægtige og dermed potentielle brugere af midlet. Der er mange vurderinger af potentialet, men mit bud er at det kan give en årlig omsætning på 22. mia. kr., siger Søren Løntoft Hansen.

Han forklarer, at det er usikkert, hvad det kan give i ren indtjening, men et godt bud er at indtjeningsgraden vil være 34-35 pct. Fedmemidlet kan således give knap otte mia. årligt i rent overskud.

Særligt det amerikanske marked er en potentiel guldmine for Novo Nordisks fedmemiddel.

- USA har en stor gruppe overvægtige, og der er derfor grobund for en god forretning der, hvis bare man får fat i en lille brøkdel af dem, siger Søren Løntoft Hansen.

Victoza er udviklet til brug for diabetikere, men har i forsøgsfasen vist sig også at kunne anvendes på overvægtige, der skal slanke sig. Det er ikke ualmindeligt, at lægemidler udvikles med henblik på noget helt andet, end det som de ender med at blive anvendt til.

Et eksempel er den meget kendte Viagra-pille, som oprindeligt blev udviklet til at behandle hjertesygdomme med. Det kunne produktet ikke. Til gengæld kunne det, som bekendt, hjælpe voldsomt på mænds potensproblemer. Og så blev det en succes.

På den korte bane er Novo Nordisk på vej med to insulinprodukter, Tresiba og Rysodeg, som hver især spås at kunne omsætte for cirka 20 og cirka 15 mia. kr. årligt.

- De produkter ser ud til at være konkurrenterne overlegne på flere punkter. Tresiba giver tilsyneladende færre tilfælde, hvor patienterne oplever et meget lavt blodsukker. Rysodeg er et hurtigtvirkende middel med et stort potentiale, siger Søren Løntoft Hansen.