Efter godt to måneders krig om computere, har Føtex valgt at annullere alle kundernes køb, efter en bærbar computer var blevet sat til en pris på 5.000 kroner under den normale værdi. »Vi mener, at der er tale om en åbenlys prisfejl«, lyder det fra Dansk Supermarked.

»Vi vil gennemgå hver enkelt bestilling og vende tilbage til de berørte kunder«.

Det sagde Dansk Supermarked helt tilbage i august til BT. Siden da er der gået lang tid uden en afslutning på sagen. Men nu har de ellers tålmodige kunder fået et svar om, at alle køb af den bærbare Acer Aspire-computer er blevet annulleret.

»Det er stærkt beklageligt, det ændrer ikke på, at der efter vores opfattelse er tale om en åbenlys prisfejl,« siger Mads Hvidtved Grand, som er pressechef i Dansk Supermarked, til BT.

I august kom Føtex med lidt af et slagstilbud. Man kunne købe en bærbar computer fra Acer til 2.199 kr., som normalt kostede 7.199, og der var mange, der benyttede sig af det gode tilbud og bestilte computeren. I alt blev der bestilt 160 computere - og dem kommer kunderne altså ikke til at se skyggen af.

For kort efter sendte Føtex en mail til køberne af computeren om, at deres køb var annulleret, fordi computerens rigtige pris var 5.000 kr. dyrere. Føtex mener, at prisen var »urealistisk«, og at det var en »åbenlys prisfejl«.

»Jeg så det på ingen måde som urealistisk«

En af dem, der har været i en måned lang mail-korrespondance med Føtex, er Pernille Solgaard Nielsen. Hun kunne på ingen måde se, at prisen var urealistisk. Hun anså det som et godt tilbud til sin søn på ti år, der skulle bruge en computer i skolen.

»Jeg er så fortvivlet. Jeg ved ikke, hvad jeg mere skal gøre. Jeg har på ingen måde handlet i ond tro. Jeg overvejer at anmelde Føtex til Forbrugerklagenævnet, fordi jeg mener, at jeg har ret til min computer,« siger Pernille Solgaard Nielsen til BT.

Føtex skrev på deres webshop både prisen på 2.199 kroner og besparelsen på de kr. 5.000,-. Så for hende er det svært at se, hvorfor det skulle være urealistisk.

Pernille Solgaard (til venstre) er mildt sagt ikke tilfreds med Føtex' service. Foto: Privat.
Pernille Solgaard (til venstre) er mildt sagt ikke tilfreds med Føtex' service. Foto: Privat.
Vis mere

I en mail til Pernille Solgaard Nielsen, som BT har fået, afviser Føtex Pernilles køb.

'I henhold til AFTL § 32, stk. 1, er vi ikke bundet af tilbuddet, såfremt løftemodtager burde man kunne se, at prisen er urealistisk. Det mener vi bestemt man burde, da der er tale om en computer med de specifikationer, som en Acer Aspire E15 E5-575G-7181 har.’

Det synes Pernille Solgaard Nielsen er uretfærdigt, og hun ved ikke, hvad hun skal stille op nu.

'Jeg så ikke prisen som urealistisk, bare som et rigtigt godt skolestartstilbud til min søn. Jeg er ikke computer-tekniker, så jeg ved da ikke, om det er urealistisk, at en computer koster 2.199 på tilbud,' skriver Pernille Solgaard Nielsen i en mail til Føtex.