180 passagerer fra rejseselskaberne Star Tour og Nazar måtte i går flyve tilbage til tyrkiske Antalya, da deres fly fra SunExpress på hjemrejsen fik hydraulik-problemer.

Flere gæster har skrevet til bt.dk og forklaret, at informationsniveauet ombord på flyet var dårligt, og ingen fik en afklaring på, hvorfor flyet vendte om.

Kritikken går bl.a. på, at flypersonalet - herunder piloterne - kun kunne et gebrokkent engelsk og talte alt for hurtigt. Et faktum, som Star Tours salgsdirektør, Stig Elling, kalder stærkt utilfredsstillende.

- Vi har meddelt flyselskabet fredag morgen, at det der skete torsdag aften var uacceptabelt. Hvis ikke deres personale kan ordentlig engelsk, må de sende dem på sprogskole. For os skal det bare være i orden, og vi vil ikke acceptere, at vores gæster bliver ladt i stikken, siger Stig Elling til bt.dk.

Han forklarer, at flyselskabet SunExpress, der er et samarbejde mellem tyske Lufthansa og tyrkiske Turkish Airlines, normalt er et godt flyselskab.

Men hvorfor flyver I med flyselskaber, hvor der er personale, der ikke kan et skandinavisk sprog?

- Det er meget få flyselskaber i dag, hvor der er skandinavisk personale ombord. Det er jo nærmest kun SAS og enkelte charterselskaber, der i dag har skandinaver ombord. Det vigtigste for os er, at personalet kan ordentlig engelsk og sørge for at tale langsomt og tydeligt. Det har vi indskærpet over for SunExpress, siger Stig Elling.

Da flyet landede kl. 23 torsdag aften i Aarhus Lufthavn, fik Star Tour - noget forsinket - personale ud i lufthavnen. Stig Elling fortæller, at flere passagerer var utilfredse med informationen på flyet, og det beklager han.

- Jeg kan godt forstå, at folk var irriteret og sure. Det var jeg også over, at flyselskabet ikke gav os den rigtige information. Der kan jo være gæster ombord, der er bange for at flyve, og det gør det ikke bedre, at man ikke får forklaret, hvad der er op og ned med sikkerhedslandingen, siger Stig Elling og understreger, at SunExpress gjorde det rigtige ved at prioritere sikkerheden højt ved at flyve tilbage til Antalya.

Rejseselskabet Nazar har fredag morgen ikke meddelt, hvordan de håndterede sikkerhedslandingen