Særligt sønderjyderne kan se frem til forbedringer, når DSBs nye køreplan træder i kraft til december. Andre passagerer kan blive dårligere stillet, oplyser DSB.

Den største køreplansændring siden Storebæltsbroen blev taget i brug.

Sådan betegner trafikinformationschef i DSB Tony Bispeskov den nye køreplan, som træder i kraft 13. december.

»Vi har ændret på langt de fleste tider. Så både pendlere og kunder, der ikke rejser så ofte, skal vænne sig til, at det bliver anderledes,« siger Tony Bispeskov.

Faktisk er det kun S-togene, Kystbanen og Kastrupbanen, der ikke bliver ændret.

Sigtet med den nye køreplan er ifølge DSB at gøre det så enkelt som muligt for passagerer at tage toget. Derfor har man hentet inspiration fra S-togenes køreplaner, så alle tog i højere grad kommer til at køre i faste intervaller, der ikke varierer i løbet af dagen eller ugen.

Med de nye køreplansændringer har DSB valgt at tilgodese særligt en del af landet, som tidligere har været overset, når det gælder lyntogsforbindelser.

»I Syd- og Sønderjylland får kunderne samlet set de største besparelser. Blandt andet fordi vi introducerer lyntog, der vil reducere transporttiden i forhold til i dag,« siger trafikinformationschefen.

På afgange fra Sønderborg mod Sjælland afløses InterCitytogene af InterCitylyntog, og dermed skæres næsten 30 minutter af rejsetiden til København. Der kommer desuden direkte tog mellem Sønderborg og Københavns Lufthavn og mellem Sønderborg og Aarhus.

Også transporttiden fra Esbjerg til København reduceres, så man kan rejse mellem de to byer 20 minutter hurtigere end i dag. Det kræver dog, at man skifter tog i Odense og hopper på lyntoget dér.

Et skifte bliver også nødvendigt, hvis man vil rejse mellem København og Flensborg, da den direkte linje bliver nedlagt. I stedet oprettes en direkte forbindelse mellem Aarhus og Flensborg, hvor der indsættes tog hver anden time.

DSB kan dog ikke udelukke, at den nye køreplan kan give udfordringer for nogle passagerer.

»Når man laver forandringer, vil der altid være kunder, der bliver dårligere stillet. For hvis de har indrettet sig efter en køreplan, som var optimal for dem, så kan de godt opleve, at det bliver en forringelse. Det kan jeg bestemt ikke afvise. Men når vi kigger på det samlet set, så får vi klart tilgodeset flere kunder - og det er det, der har været sigtet,« fastslår Tony Bispeskov, der understreger, at der ikke bliver pillet ved antallet af afgange på landplan.