Pendlere på DSBs Kystbanen nord for København har krav på refusion, hvis toget er forsinket. Men garantien gælder ikke, hvis toget er ’akut aflyst’, som det hedder

Det kender Mikkel Sangstad alt til.

Han pendler dagligt fra Humlebæk til København. Han oplever flere gange om ugen både forsinkelser og deciderede aflysninger.

For nylig kastede han et blik på sin refusionsopgørelse, som DSB indbetaler til ham som modregning til hans pendlerkort, når hans tog er forsinket. Fra 1. marts 2012 til september samme år modtog han ikke en krone i refusion. Derefter var det ganske små beløb. Han mener derfor, at DSB er begyndt at skrue på parametrene for, hvad der skal til for at udløse en refusion.

- Det er mindst en eller to gange om ugen, at mit tog er enten forsinket eller aflyst. Alligevel får jeg ingen penge tilbage. Jeg har generelt ikke længere tiltro til DSB og Banedanmarks trafikoptælling, siger 45-årige Mikkel Sangstad.

Han kiggede derefter nærmere i reglementet for Pendler Rejsetidsgaranti, som gælder for Kystbanen. Her opdagede han, at DSB arbejdede med begrebet ’akut aflyste tog’. De aflysninger giver ikke pendlere ret til godtgørelse. Er toget derimod forsinket fem minutter, så udbetales der penge.

- Det er jo helt volapyk. Aflyste toge er jo reelt forsinkede og skyld i, at man selv bliver forsinket. For mit vedkommende, så koster det jo mine kollegaer og arbejdsgivere tid og penge, siger han.

Han er forarget over, at DSB ikke betaler refusion til ham. Der bliver ikke udbetalt refusion, selvom der også har været almindelige forsinkelser, som faktisk er omfattet af garantien.

- Jeg har jo bestilt et produkt og de har ikke leveret. Så er det urimeligt, at jeg ikke får en erstatning, siger han.

Mikkel Sangstad skrev til DSB i efteråret og bad om en forklaring på, hvorfor akut aflyste tog ikke bliver godtgjort i hans refusion. Han blev skuffet over svaret fra DSB, som lyder:

- Akut aflyste tog indgår ikke i beregningen af DSB Øresund Pendlergaranti, stod der i svaret til Mikkel Sangstad, som BT er i besiddelse af.
Han blev vred over den manglende forklaring.

- Det har de skrevet to gange til mig. De svarer jo ikke, men sender bare den samme sætning tilbage til mig, siger han.

DSB har tidligere betalt mindre beløb mellem 50 og 250 kr. hver måned i refusion til Mikkel Sangstad.

Michael Randropp, talsmand for Kystbanens pendlerforening, bekræfter problemerne. Han forklarer, at pendlerklubben i mere end fire måneder har haft en sag kørende i Transportministeriet uden at få svar.

- På Kystbanen måler man kun på forsinkelse. Man kunne i princippet aflyse samtlige tog og kunderne ville ikke få en krone i godtgørelse, siger Michael Randropp, som mener, der også er problemer med refusionen ved almindelige forsinkelser, som er dækket af garantien.

- I efterårsferien var der nærmest ingen tog, der kørte til tiden. Det kan vi dokumentere. Men alligevel skriver DSB Øresund på deres hjemmeside, at 90 pct. af togene kørte til tiden og derfor fik ingen pendlere refusion. Det har vi så bedt om en forklaring på nu, siger Michael Randropp.

DSB har på mail sendt følgende kommentar fra underdirektør i DSB, Anne-Lise Bach Sørensen.

-Trafikstyrelsen og DSB Øresund er blevet enige om vilkårene for DSB Øresund Rejsetidsgaranti. Det indebærer blandt andet, at man får udbetalt erstatning, hvis toget er mere end fem minutter forsinket, men ikke hvis der opstår en akut aflysning af et tog.

BT har bedt om et uddybende svar, men DSBs pressevagt forklarer via mail, atDSB har svært ved at uddybe forholdet yderligere.

Underdirektør Anne-Lise Bach Sørensen forklarer desuden, at årsagen til at der udbetales mindre refusioner til pendlere, er at DSBs opgørelser viser, at togene på Kystbanen har kørt mere rettidigt end forrige år.