Lyt til artiklen

Men DSB har alligevel brugt penge på et nyt logo, mens sparekniven svinges.

DSB får igen politisk skældud. Det statsejede selskab har midt i en historisk spareøvelse brugt ’lige under en million kroner’ på et nyt logo. Det møder kritik fra Christiansborg, og Enhedslisten trækker nu transportminister Magnus Heunicke (S) ind i sagen.

- Man skærer ned alle steder - og så har man brugt penge på et nyt logo. Det er noget pjat, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, til BT.

Tirsdag kunne BT fortælle, at DSB har øget udgifterne til konsulenter fra 151 mio. kr. i første halvår 2013 til 168 mio. kr. i første halvår af 2014. Det er sket midt i en historisk stor spareøvelse, hvor næsten 1.000 DSB-ansatte er fratrådt deres stillinger, billetpriserne er steget, og kaffevognen er sparet væk. Det mødte i går kritik af DSB, der selv forsvarer brugen af konsulenter.

Onsdag angriber Enhedslisten så DSB for - mens cheferne svinger sparekniven - at bruge penge på et nyt logo.

Men DSB skal jo også følge med tiden, være en moderne virksomhed og beløbet, man har brugt, er i det store billede lille. Så er det ikke en overreaktion fra din side?

- Det er overflødigt at bruge penge på det. Det er ikke logoet, der afgør, om DSB fungerer godt og effektivt. Om logoet ser moderne ud eller ej, gør hverken fra eller til for mig. Det er derimod rigtig skidt timing at bruge penge på et nyt logo i de her sparetider, siger Henning Hyllested.

Øgede omkostninger

Han har nu stillet Magnus Heunicke et paragraf 20-spørgsmål om sagen. Enhedslisten vil vide, om ministeren synes, at det ’i en tid, hvor DSB gennemfører store besparelser, hvor mange ansatte afskediges, er det rigtige tidspunkt at iværksætte en udskiftning af DSBs hidtige logo og erstatte det med et nyt, med alt hvad det medfører af øgede omkostninger.’

DSB oplyser til BT, at det ’samlet har kostet lige under en million kr. at implementere det nye logo på de forskellige elektroniske platforme’. Og ’hvis der f. eks. skal sættes nyt logo på et tog, så bliver det sat på, når der alligevel skal laves noget ved toget’. Der vil dog ’snart’ blive skiftet nogle skilte ’hen ad vejen’ på nogle togstationer, men det er også fordi, ’man skifter til LED-beslysning’.

Trods DSBs forklaring står Hyllested fast:

- Når man er i gang med at spare, så skal man ikke bruge penge, som man kunne have brugt på noget andet, på et nyt logo. Det er noget pjat, gentager han.