DR bør holde igen med at henvise til sig selv på Facebook og andre sociale medier, lyder kritik.


DRs brug af Facebook er gået over gevind. Sådan lyder konklusionen fra DRs egen lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup i en beretning.

- Der er fin logik i, at DR er til stede i dette sociale netværk, som næsten halvdelen af befolkningen er med i, skriver Jacob Mollerup ifølge DR presse.

- Men selvom så mange er med, bør DR ikke bruge Facebook eller andre sociale medier på en måde, der afskærer ikke-medlemmer fra at deltage i debatter eller få adgang til redaktionelt indhold, fortsætter han.

Kritikken går på, at der ikke bør være unikt DR-indhold, som kun er tilgængeligt via Facebook. Desuden er antallet af henvisninger til Facebook i radio og tv gået over gevind.

- Henvisninger til Facebook fra tv- og radioudsendelser bør udføres med omtanke og mådehold. Der skal være en stærk redaktionel begrundelse i hvert enkelt tilfælde, så man ikke risikerer, at det får karakter af reklame, skriver Jacob Mollerup.

DR bestyrer nu selv over 70 store grupper på Facebook. Tilsammen har de fået næsten en halv million "fans".

Der er dog god grund til at bruge de sociale medier, for det kan betyde en styrkelse af DR's dialog med lyttere og seere, hvis de bruges rigtigt, fremhæver beretningen.

- Det er mit klare indtryk, at DR er meget lydhør over for denne kritik. Svaret til mig har været, at der nu er nye retningslinjer på vej. Jeg håber, det vil løse problemerne, siger Jacob Mollerup.

/ritzau/