Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Danmarks Radios magasin 21 Søndag måtte igen droppe et indslag om den omstridte jægerlækage-sag i sidste øjeblik. Det skriver Dagbladet B.T. tirsdag.

For en uge siden trak 21 Søndag en anden historie tilbage. Den handlede om at om at Forsvarsministeriets pressechef Jakob Winther ikke var på den hemmelige lydoptagelse, som journalist Christoffer Guldbrandsen fremfører som bevis.

Så sent som en time inden udsendelsens start i søndags sendte DR1 en såkaldt teaser om indslaget. Det er en lille reklame for programmet, der bliver sendt på kanalen. Den var på i minutterne op til dramaserien Livvagterne skulle starte.

Indslaget skulle ifølge B.T.s oplysninger fokusere på TV2s journalist Rasmus Tantholdt. Ifølge DRs teaser havde han sagt til flere kilder, at det netop var pressechef Jakob Winther, der havde fortalt ham om, at Jægerkorpset skulle til Irak i 2007.

- Det var Forsvarsministeriets pressechef, Jakob Winther, der fortalte TV2, at jægersoldaterne skulle til Irak. Det har TV2-journalisten Rasmus Tantholdt fortalt til flere kilder. Få hele historien i 21 Søndag i aften, lød Reimer Bos citat i teaseren umiddelbart inden Livvagterne gik i gang.

Men på trods af, at indslaget var planlagt, så blev det droppet kort inden programstart. Til trods for at 1,5 mio. danskere havde sat sig til rette foran Livvagterne og set teaseren, der rettede et skarpt angreb på Tantholdt.

- Jeg vil ikke kommentere på et indslag, der ikke er blevet bragt. Og hvad angår teaseren, så står den helt for DRs egen regning. Jeg vil ikke forholde mig til anonyme såkaldte kilder, siger Rasmus Tantholdt.

B.T. erfarer, at Rasmus Tantholdt blev kontaktet flere gange i løbet af søndagen for at kommentere på et kommende indslag. B.T. spurgte mandag eftermiddag chefen for 21 søndag, Naja Nielsen om indslag og teaser.

- Det vil jeg ikke kommentere. Men jeg kan sige, at redaktionen helt op til deadline arbejder med vinkler og indslag. Ikke alt bliver bragt,« sagde hun.

- På selve teaseren burde vi have nævnt, at det var Guldbrandsens udlægning, forklarede Naja Nielsen.

B.T. forklarede, at Christoffer Guldbrandsen ikke havde sagt noget om Rasmus Tantholdt. Men det nægtede Naja Nielsen.

- Se interviewet igen, sagde hun.

Men Guldbrandsen sagde ikke, at Tantholdt var kilden i interviewet med Reimer Bo. Desuden kan Guldbrandsen personligt afvise overfor B.T. at have kommenteret Tantholdts rolle.

- Det har jeg aldrig sagt. Hverken i 21 Søndag eller andre steder, sagde han. Da vi ringede tilbage til Naja Nielsen var der pludselig tale om en fejl.

- Den retter vi selvfølgelig, sagde hun.

Hun nægtede, at 21 Søndag havde droppet et indslag om Rasmus Tantholdt. B.T. har dog erfaret fra flere kilder, hvoraf flere var tilstede i Danmarks Radio søndag, at der i løbet af søndagen blev arbejdet på et indslag, der blev teaset men altså droppet da klokken blev 21.

Andre læser også